nieuws

Het Nieuwe Instituut de plek voor fashionista’s m/v

Interieur

Van 13 september tot 8 mei 2016 verandert Het Nieuwe Instituut in een Modemuseum. Een keur van tentoonstellingen, installaties, performances en evenement toont mode in al haar facetten wisselend door de tijd maar ook met een blik op de toekomst. Artistiek leider Guus Beumer werkt hiervoor nauw samen met modeontwerpers, journalisten, ontwerpers, vormgevers, stylisten, journalisten, fotografen en theoretici.

Het Nieuwe Instituut de plek voor fashionista’s m/v

Hoe staat de mode er voor? Wat houdt ontwerpers van nu bezig? Hoe speculeren zij over de toekomst? Welke vraagstukken bepalen de huidige ontwikkelingen in de mode? Naast aandacht voor het ontwerp en productieproces van de mode, komt ook de rol van de gebruiker aan bod. 

Het gratis toegankelijke entreegebied van Het Nieuwe Instituut krijgt de uitstraling van een parfumafdeling van een warenhuis waarin de actualiteit centraal staat. Penny Martin en Jop van Bennekom (hoofdredacteuren van de modemagazines The Gentlewoman en Fantastic Man) presenteren een selectie van het huidige modeaanbod voor fall-winter 2015. De selectie wisselt begin 2016 met de start van het nieuwe modeseizoen. Een maandelijks wisselende expo-in-expo, ingericht door toonaangevende stylisten, ontwerpers en modefotografen, onderstreept het steeds veranderende karakter van de mode. Een stoffenwinkel waar exclusieve stoffen verkrijgbaar zijn, een paskamer voor hooggehakte pums van maart 28 tot 48, en een garderobe stellen de bezoekers centraal. De kleding mag worden aangeraakt en in sommige gevallen worden gepast en gekocht.

De realiteit

Het museum gaat eveneens in op de soms schrikbarende realiteit van het modesysteem zoals de productie van kleding. Dit is het startpunt voor het tonen van de duistere en (meestal) onzichtbare achterkant van de mode. Modevormgevers Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum reageren hierop met hun project Hacked. Hierbinnen wordt de huidige productieketen van de fast-fashionindustrie zodanig benut dat eer nieuwe mogelijkheden ontstaan voor zowel de ontwerper als de consument. Onder de naam Van Slobbe van Benthem gaan zij aan het werk met de restpartijen en overproductie uit deze sector.

 Het Nieuwe Instituut wordt tijdelijk Modemuseum. Frans Molenaar fietscollectie
Fiets-couture van Frans Molenaar uit 1975.

Tijdsbeeld

Vanzelfsprekend ontbreekt een overzicht niet van 65 jaar Nederlandse mode. Guus Beumer en modejournalist Georgette Koning tonen de geschiedenis die is beïnvloedt door onder andere de collectieve liefde voor de fiets en de Provobeweging. Marjo Kranenborg stelt een eregalerij samen op basis van fashion icons zoals de rode lipstick, het witte overhemd en de trenchcoat. Heel persoonlijk, zoals een verzameling couture gedragen door de Zwitserse Eva Maria Hatschek. En collectief, in de vorm van de ultieme vintage store met ongeëvenaarde stukken uit de (Nederlandse) modegeschiedenis tot stand gebracht door Ferry van der Nat.

Samenstelling

Bij de samenstelling en realisatie van het Tijdelijk Modemuseum betrekt artistiek leider Guus Beumer zijn persoonlijke netwerk dat sinds het begin van de jaren negentig een belangrijke bijdrage levert aan de internationale aandacht voor Nederlandse mode, waaronder modeontwerpers Francisco van Benthum en Alexander van Slobbe, art-director Jop van Bennekom, mode-theoreticus José Teunissen, architect Herman Verkerk, journalist Georgette Koning, stylist Marjo Kranenborg en kunstenaar en ontwerper Pascale Gatzen. Dit netwerk wordt verrijkt met tientallen ontwerpers, vormgevers, stylisten, journalisten, fotografen en theoretici.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels