nieuws

Render Ster van de Week – Onbewust gerenderde keukens en badkamers

Interieur

Is het niet heerlijk om je tijdens het werk te verlustigen aan de gelikte artists impressions of ‘render porn’ van de grote starchitecten? Wij vinden van wel en surfen daarvoor graag even naar Dezeen, Designboom of Archdaily. Daarom vanaf nu elke vrijdag de Render Ster van de Week, de lekkerste artist impression die we op het web tegenkwamen. Deze week eens wat anders: veel keukens en badkamers in catalogi zijn eigenlijk renders, wat veel mensen niet weten.

Render Ster van de Week – Onbewust gerenderde keukens en badkamers

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat een groot deel van de afbeeldingen van keukens, badkamers, slaapkamers en woonkamers in een doorsnee catalogus helemaal geen foto’s zijn. Veel meubelfabrikanten gebruiken computer-generated imagery (CGI) om hun catalogus te vullen. De hedendaagse technologie maakt zulke realistische beelden, soms zelfs beter dan gefotografeerde beelden.

Richard Benson, creatief directeur van de digitale beelden studio Pikcells, zegt dat de razendsnelle ontwikkelingen in de digitale beeldindustrie onvermijdelijk het einde betekent voor veel fotografie studio’s die gespecialiseerd zijn in interieur en producten. Andere fotografie studio’s hebben juist CGI geaccepteerd en hebben zich zelf gespecialiseerd in digitale studio’s. “Hetzelfde resultaat is behaald, maar via een andere weg”, zegt Benson.

Gerenderde beelden bieden veel voordelen ten opzichte van fotografie, zoals snelheid en flexibiliteit in de mogelijkheden, evenals minder kosten. “Met fotografie zit je altijd vast aan wat je kan bouwen, welke materialen je ter beschikking hebt en wat voor meubilair je kunt krijgen. CGI biedt een bijna oneindige bron van 3D bibliotheken”, legt Benson uit. Ook kunnen de digitale sets makkelijk hergebruikt en aangepast worden, terwijl de immense sets die bij fotografie gebouwd worden compleet worden afgebroken naderhand.

Veel tijdschriften proberen het publiceren van CGI beelden te vermijden, volgens Benson, maar vaak doen ze dit toch zonder het te beseffen. Veel architectonische renders zijn ook al moeilijk te onderscheiden van foto’s. Bij beelden in een catalogus worden nog hogere eisen gesteld hoe realistisch de beelden zijn, omdat ze direct naast echte foto’s geplaatst worden. Bij architectonische visualisaties is dit minder belangrijk, aangezien men hierbij weet dat dat waar ze naar kijken nog niet is gebouwd.

Keukens en badkamers zijn het makkelijkst te maken met CGI, door de harde en gladde oppervlakken. Moeilijker zijn slaapkamers, door de dynamische vormen van linnen en stoffen. Maar ook dit wordt steeds beter, zegt Benson. Het enige waar studio’s zoals Pikcells nog mee worstelt is het namaken van flora en fauna. Dit duurt lang om een realistisch beeld van te maken. Zodra de software ook op dit vlak verder ontwikkeld is, zegt Benson, zou er niks meer zijn dat goede CGI renders onderscheidt van een foto.

 


Kun jij deze renders van keukens onderscheiden van echte foto’s?

 

Actie abonnement de Architect

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels