nieuws

Design van de week: All is One

Interieur

Elke week kiest redactie van de Architect het Design van de Week. Dat is vaak één ontwerp met een duidelijke functie. Deze week is dat echter anders. Het design van deze week is één ontwerp, maar door de grootte te veranderen is het een hele collectie van producten. Van lamp tot tafel en van stoel tot kapstok. Maak kennis met de All is One collectie van Maxim Maximov.

 

De Russische ontwerper Maxim Maximov beschreef zijn idee als volgt:

‘If you carefully observe the world, all in it, is based on the united principles. The project All is One is not the exception, on different scale, but the principle one. In the project I used only one principle of creating forms, but for objects with different functionality.’

  

De lijn

Het maken van meubels met een constructie uit een lijn is een belangrijk onderdeel van het meubelontwerp uit de 20ste eeuw. Sinds introductie van de beroemde stoelen van Thonet, met een gebogen rugleuning, is de lijn een essentieel onderdeel van de vormentaal van ontwerpers. Eerst vooral in gebogen hout, maar in de jaren ’20 en ’30 kreeg de lijn pas echt een prominente plek in de meubelgeschiedenis. De toepassing van een gebogen holle metaalbuis gaf ontwerpers een ongekende vrijheid. Het streven daarbij was het maken van een meubel uit een continue lijn, zonder te veel losse constructieve componenten. Bekende voorbeelden zijn de Spiral chair van Poul Henningsen, de stoelen van Mies van der Rohe, Marcel Breuer maar ook van onze eigen Mart Stam en Auke Komter. Otakar Máčel schreef hier een buitengewoon interessant boek over: 2100 Metal Tubular Chairs, een must-have voor iedere stoelenliefhebber. Na de tweede wereldoorlog kwam de lijn nog terug in de vorm van gebogen rotan. Riet en rotan werden voor de oorlog al toegepast maar kwamen in de jaren’ 50 pas echt in de mode door schaarste aan materialen. Het was een goedkoop en eenvoudig te verwerken.

Overal lijntjes

Anno 2014 is de lijn niet meer zo veel voorkomend in de meubelwereld. De klassiekers worden nog steeds geproduceerd, maar hedendaags design heeft toch een andere vormentaal. Dit doordat ontwerpers experimenteren met nieuwe materialen en andere productieprocessen, als 3D-printen. Dit gezegd hebben, 3D-printen is in feite ook niets anders dan object opbouwen uit dunne lijntjes. Een stoel zoals de Endless, de naam zegt het al, bestaat uit één continue lijn van kunststof, gespoten door een robot.

De volgende stap

Ook Maxim Maximov neemt in zijn ontwerp All is one de lijn als uitgangspunt. Hij ging echter nog een stap verder. Niet alleen is de lijn een kenmerkend onderdeel van zijn stoel, hij gaf de zwarte metalen een vorm die breed inzetbaar is. Een model maar door de schaal te veranderen, wordt de functie ook anders. Het is slechts een kwestie van vergroten of verkleinen en het ontwerp wordt een lamp, kapstok of tafel. De collectie All is One bestaat uit een stoel, twee lampen met opbergruimte voor boeken en tijdschriften, een kapstok en bijzettafels. Elk metalen onderdeel heeft dezelfde gebogen lijn, maar dan in verschillende schalen.

  

  

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels