nieuws

Het interieur in 2047

Interieur

Neuro-wetenschappers die bepalen hoe wij gaan wonen. Volgens Moniek Bucquoye in 2047 is dat een zeer realistisch toekomstscenario. Data kan in de toekomst direct uit onze hersenen worden gehaald, waarna deze wordt omgezet in een interieur dat perfect aansluit bij onze behoeften, wensen en verlangens.

Het interieur in 2047

Op initiatief van Forbo, de bekende vloerenproducent, werd vorige week een inspirerend Ronde Tafelgesprek georganiseerd over het interieur in 2047.  De fabrikant van onder andere linoleum vloeren, nodigde een team van interieurexperts uit voor een brainstormsessie onder leiding van Mary Hessing,  hoofdredacteur van onder ander Eigen Huis & Interieur. In de gerenoveerde watertoren van Bussum uit 1897, het meest duurzame kantoorgebouw van Nederland, spraken zij over de wereldeconomie, augmented reality en houten vloeren.

Een toekomst vol techniek

De aftrap van het gesprek werd geven door Moniek Bucquoye, journalist, auteur, consultant en oud-directeur van de Biennale Interieur Kortrijk. Volgens haar zal in de toekomst vooral techniek een grote rol in het interieur gaan spelen. Augmented reality is nu al aan grote opmars begonnen en dat zal de komende jaren zeker doorzetten. Vanwege het steeds toenemende ‘neo-nomadisme’ zouden interieurproducten in de toekomst gehuurd kunnen worden.  Tevens zouden producten ook op bestelling 3D-geprint worden, bijvoorbeeld bij de 3D-printshop om de hoek. Een interieurinrichting wordt op deze manier flexibel en kan eenvoudig aanpasbaar aan de persoonlijke wensen van de gebruiker. Begrijpen hoe mensen willen leven wordt daardoor steeds belangrijker. Bucquoye ziet dan ook in de neuro-wetenschapper van vandaag, de interieurontwerper van de toekomst.

  

Alles blijft anders

De tweede ronde werd ingeleid door architect Thomas Rau. Hij sprak over duurzaamheid en technologie. Centrale vraag hierbij was welke duurzame en technologische ontwikkelingen een rol zouden gaan spelen onze leefruimte. Rau plaatste meteen kritische kanttekeningen bij dit thema. Allereerst moest het begrip duurzaamheid worden genuanceerd. Het centrale vraagstuk van vandaag is volgens hem namelijk niet duurzaamheid maar ‘levensvatbaarheid’. Een certificaat van duurzaamheid is daarbij achterhaald. Dat zou immers alleen de fouten van het verleden inventariseren, terwijl het leerzamer is te kijken naar toekomstige fouten. Het gebouw van de toekomst ziet Rau als een gebouw dat een hightech uitstraling kan hebben, maar gebaseerd is op lowtech technieken. Eenvoudige systemen met een maximale uitwerking. Michiel Haas, architect van de watertoren en verantwoordelijk voor enkele van de meest duurzame gebouwen van Nederland, voorspelt dat dit een gevoel van welzijn en gezondheid zal creëren, iets waar wij in de toekomst behoefte aan zullen hebben.

  

My personal space

Tenslotte was de eer aan Monique vander heiden om het laatste gespreksonderwerp in te leiden. Ze is behalve trendwatcher ook directeur van Dutch Style Company en als hoofdredacteur verbonden aan het Perscentrum wonen. De derde gespreksronde focuste zich op welke sociologische ontwikkelingen het aanzicht van onze huiskamer in 2047 zouden gaan veranderen. Een term die hierbij veelvuldig ter sprake kwam was identiteit. Waaraan herleiden wij onze identiteit? Hoe houden wij onze identiteit in een wereld waar steeds meer wordt gedeeld? Van der Reijden ziet het interieur van 2047 vooral als een ‘free zone’, een persoonlijke omgeving waar men ‘face to face’ met elkaar kan spreken. Geen smartphones, digitale schermen of opdringende media, maar een ruimte waar men zichzelf kan zijn. Het doel is de gebruiker ervan zo ‘happy’ mogelijk te laten zijn. Emotionele beleving staat voorop in het interieur van de toekomst.

De bloemetjes binnen zetten

Maar hoe ziet dit toekomstig interieur er dan uit? Wat moeten wij aanschaffen in 2047? De aanwezige interieurspecialisten voorspellen vooral dat de wereld naar binnen wordt gehaald. Mensen zijn verbonden met de hele wereld. Dat zal voor een groot deel worden bepaald door de  technologie, maar ook in de keuze van (interieur-)producten en materialen. Planten zullen een belangrijke plek krijgen in het interieur, net als hout en andere natuurlijke materialen. Ontwerpster Christien Meindertsma voegde hier aan toe dat ‘Story Telling’ -het verhaal achter een product- net zo belangrijk wordt als het  product zelf. Wanneer dat ene leuke t-shirt in India wordt gemaakt door kinderhanden, zullen wij eerder kiezen voor een lokaal, in goede werkomstandigheden vervaardigd product.  Ambacht krijgt extra waarde, net als waardering voor het handgemaakte.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels