nieuws

Een reis door #DDW14: van esthetiek tot maatschappij

Interieur

De dikwijls besproken Dutch Design Week van dit jaar is ten einde. Mijn DDW-reis leidde langs de Graduation Show van Design Academy Eindhoven, Strijp-S, TAC en Sectie-C. Talloze visitekaartjes, foto’s en innovaties later zijn mijn zintuigen bijgekomen van de ‘experience’. Het was weer een feestje, waarbij sommige ontwerpen en ideeën meer opvielen dan andere. Hieronder vijf designs die je gezien móet hebben, maar gelukkig ook nog bij de Architect kunt herbeleven.

Een reis door #DDW14: van esthetiek tot maatschappij

Tekst: Noortje Weenink

Voor mij bestaat design uit twee aspecten: vooruitgang en esthetiek. Soms richten ontwerpers zich op één van deze twee waardes. Af en toe ontstaat er een symbiose van schoonheid en toepassing. Het ene is niet per se beter of slechter dan het andere, het is slechts een andere insteek. Op de Dutch Design Week passeren vele maatschappelijke kwesties en ontwikkelingen de revue, zoals social media, co-creating en duurzaamheid. Andere ontwerpers raken juist geïnspireerd door esthetiek en kleur. Dit was bijvoorbeeld te zien in ‘Design in Full Colour’ in het Klokgebouw. Hieronder vind je de ontwerpen en ideeën die mij het meest zijn bijgebleven.

Fervent Carpet (Studio Siem | Pabon)

Tussen de vele conceptuele, maar ook praktische ontwerpen op de Graduation Show ligt een tapijt. Het is een plaatje om te zien: dik touw, opgerold als een dropveter en aan de buitenkant lichter gekleurd dan aan de binnenkant. In eerst instantie een mooi design, maar er blijkt iets bijzonders mee aan de hand. Het touw is aangesloten aan een elektriciteitskastje.

 Fervent Carpet, zoals het vloerkleed heet, is ontworpen door Studio Siem | Pabon. Textiel in een leefomgeving creëert warmte en veiligheid, regelt de vochtigheidsgraad en verbetert de akoestiek van een ruimte. De twee Eindhovenaren Siem Lenders en Anne Pabon richten zich met dit ontwerp tot een doelgroep, die problemen heeft met textiel. Mensen met bijvoorbeeld astma of een allergie voor huisstofmijt, kunnen hun huis niet ‘verwarmen’ met kussens, gordijnen of andere stoffen. Fervent Carpet kan eens per twee maanden worden verwarmd tot een temperatuur van 60˚C, waardoor de huisstofmijt wordt gedood. Het tapijt biedt zo een praktische oplossing om ook het huis van astmatische personen huiselijk en gezellig te maken.

 
Foto: Studio Siem | Pabon 

Speckle Collection (Studio PS)

In het Eindhovense TAC (Temporary Art Centre) was tijdens de DDW de ‘Hidden Treasures’-expositie te bewonderen. Zoals de naam doet vermoeden, was het een paradijs vol onontdekte, jonge ontwerpers. Designers uit allerlei landen deden er hun tijdelijke intrek, waaronder de Nederlandse ontwerpstudio Studio PS. In hun minimalistische ontwerpen zoeken ze naar subtiele contrasten in kleur en tactiliteit.

De gloednieuwe collectie SPECKLE bestaat uit een set van drie subtiele koffiekopjes, gemaakt van gepigmenteerd porselein. Elke beker wordt verrijkt door een uniek en verfijnd spikkelpatroon. De bovenkant van de kopjes is geglazuurd en voelt zacht op de lippen. Het onderste deel heeft een matte textuur en creëert een compleet ander gevoel op de vingertoppen. De kopjes zijn geraffineerd afgewerkt en zorgen voor een verrassende tactiele ervaring. Een lust voor het oog en de huid!

 
Foto: Noortje Weenink

W/NW TV (Mathilde Bindervoet)

Mathilde Bindervoet stelt in haar afstudeerproject een belangrijk maatschappelijk probleem aan de kaak. Voor W/NW TV, een aanvulling op de standaard tv-gids, heeft ze onderzocht hoe weinig multicultureel de wereld van commercials is. Ze onderzocht reclameblokken tussen zeven en elf uur. In haar nauwgezette analyse heeft ze het aantal verschillende huidskleuren in reclames geteld. De schokkende resultaten heeft ze vertaald naar een klein zwart-wit boekje. Het boekje, genaamd WIT/NIET WIT TV, is een aanvulling op een standaard tv-gids. Mensen zonder witte huid worden ingezet voor non-profit commercials die roepen om hulp, of spelen af en toe een supermarkt werknemer. De oververtegenwoordiging van blanke mensen in de reclame wordt door Mathilde’s WIT/NIET WIT TV pijnlijk duidelijk.

 
Foto: Noortje Weenink

Kneeling (We Make Carpets)

Marcia Nolte, Stijn van der Vleuten en Bob Waardenburg slaan met hun collectief ‘We Make Carpets‘ een brug tussen design en kunst. Met hun vermenigvuldigende krachten toveren ze eenvoudige, alledaagse materialen om tot aantrekkelijke tapijten.

Tijdens de DDW vierden zij hun vijfjarig jubileum. In MU, geloceerd op Strijp-S, presenteren zij hun uiteenlopende tapijten die ze de afgelopen vijf jaar hebben gerealiseerd. De tapijten zijn met de hand gelegd, van binnen naar buiten, op hun knieën. Satéprikkers, patatvorkjes, schuursponsjes, bakstenen en zelfs simpele A4-tjes vormen een esthetisch patroon. De felle kleuren en ingenieuze patronen steken prachtig af tegen de industriële vloeren van het museum. Vanwege de kwetsbaarheid van de materialen kan er uiteraard niet tussendoor worden gelopen, maar twee houten uitkijkpunten bieden voldoende uitzicht over de werken. Het knielen blijft daarmee voorbehouden aan de makers. 

 
Foto: Boudewijn Bollmann

CMYK Lamp (Dennis Parren)

De CMYK lamp van Dennis Parren speelt met het mysterie van licht en kleur. De lamp toont zowel de primaire kleuren van licht (rood, groen en blauw), als die van pigment (cyaan, magenta en geel). Hiermee slaat Parren de brug tussen traditionele kunst en lichtkunst. “De lamp laat zien dat licht de ware hoeder is van kleur.”

“Je kunt niet zeggen dat een stoel rood is. Eigenlijk reflecteert de stoel rood licht, terwijl hij groen en blauw licht opvangt,” aldus ontwerper Dennis Parren. De CMYK lamp laat zien dat licht de ware hoeder is van kleur.

De truc zit ‘m in de drie ledjes in rood, groen en blauw. Op de plekken waarop je die alle drie ziet schijnen is het licht wit, maar wanneer een van de kleuren geblokkeerd wordt door het frame van de lamp zie je een andere kleur: blauw gemixt met rood ziet eruit als magenta, groen met blauw wordt cyaan en rood met groen is geel. Het levert Sectie-C een prachtig schouwspel van wit licht en gekleurde schaduwen op. 

  
Foto: Noortje Weenink

Reageer op dit artikel