nieuws

Winkelcentrum Leyweg in problemen

Interieur

Winkelcentrum Leyweg in Den Haag zit in de problemen, nu warenhuisketen V&D zijn aflopende huurcontract niet zal verlengen. Nu de geplande VINEX woningbouw in de omgeving voorlopig geen doorgang vindt, is de capaciteit van het winkelcentrum onvoldoende afgestemd op haar omgeving. Bovendien sluit het winkelcentrum onvoldoende aan op de jongste trends op het gebied van retail.

Winkelcentrum Leyweg in problemen

De winkel van V&D van 5.900 m2 wordt per 1 februari 2015 gesloten. De ontwikkeling van het winkelcentrum Leyweg heeft de V&D de afgelopen jaren minder gebracht dan aanvankelijk was gedacht. Ook zijn er voor het winkelende publiek in de nabije omgeving betere en aantrekkelijkere mogelijkheden, zoals Den Haag Centrum en Rijswijk. Het V&D-warenhuis beslaat vrijwel het gehele gedeelte dat in 2003 is toegevoegd aan het winkelcentrum.

Het aangekondigde vertrek is een zware klap voor de Leyweg dat ongeveer 140 winkels telt. Het centrum omvat ruim 38.000 m2, waarvan 14.000 m2 in handen is van Syntrus Achmea Real Estate & Finance. Deze verhuurder erkent dat Leyweg niet optimaal functioneert door de concurrentie van nabijgelegen winkelgebieden en de economische crisis. Zo staan de uitbreidingsplannen voor de omliggende woonwijken op een laag pitje. ‘Op basis van de gevoerde gesprekken zagen we het vertrek van V&D wel aankomen. Gelukkig hebben we nog een jaar de tijd om een ander concept neer te zetten’, aldus een woordvoerster.

Als onderdeel van haar zogenoemde omni-channel retailing-strategie evalueert V&D doorlopend haar winkelportfolio. Ze kijkt daarbij naar consumentengedrag, de veranderingen in de markt en de huurprijzen van het vastgoed. Dit betekent dat er winkels worden geopend, vernieuwd, verplaatst en soms ook gesloten. Daarnaast wil de winkelketen meer nadruk leggen op beleving en inspiratie. In de grotere steden zullen de warenhuizen meer gericht zijn op beleving, terwijl in de kleinere steden het functionele winkelen centraal staat. V&D ontvangt per week ruim 2,2 miljoen bezoekers en is daarmee het grootste warenhuis van Nederland.

Bron: Vastgoedmarkt

Reageer op dit artikel