nieuws

Droog maakt intelligente kopieën

Interieur

Het merk bij uitstek dat experiment combineert met produceerbaarheid, is Droog. Tijdens de Salone di Mobile in Milaan toonde de Nederlandse ontwerpfirma onder andere Rijks Studio, een samenwerkingsproject met het Rijksmuseum en ontwerpbureau deJongeKalff, en The New Original. Beide projecten werpen een nieuw licht op de wijze waarop omgegaan kan worden met het kopiëren van bestaande producten. “Imitation can also be inspiration”, aldus mede-oprichter van Droog Renny Ramakers. Het is te vergelijken met evolutie: kleine mutaties in de kopie kunnen uiteindelijk leiden tot iets nieuws en dus tot innovatie.

Droog maakt intelligente kopieën

Uiteraard werd aan de objecten die worden gekopieerd een specifieke Droog-twist meegegeven. Stukken uit de museumcollectie van het Rijksmuseum werden door Droog gebruikt als uitgangspunt voor hedendaags serviesgoed. Zo werd het motief op een porseleinen bord uit circa 1800 de basis voor de ‘Layer Plates’, vier glazen borden die elk gedecoreerd zijn met een deel van het motief, maar op elkaar gestapeld de oorspronkelijke versiering exact reproduceren. deJongeKalff ontwierp een tafelkleed van gegoten rubber dat haar vorm en versiering ontleent aan een ontwerpschets voor een borduursel door Albrecht Dürer uit circa 1520.

Kopieercultuur in China

Voor The New Original toog Droog Lab vorig jaar samen met ontwerpers van Studio Droog, Richard Hutten en de onlangs overleden ontwerper Ed Annink naar China waar ze samen met lokale ontwerpers Stanley Wong en Urbanus typisch Chinese producten kopieerden. Het project is een statement over de creatieve mogelijkheden die het kopieerproces biedt.

  

Verkoop als onderzoek

Het onderzoek naar kopieercultuur is geen doel op zich. Alle producten die in Milaan getoond werden, zijn klaar voor productie en kunnen eenvoudig aangepast worden in kleur, vorm en functie teneinde in te kunnen spelen op de vraag vanuit de markt en individuele wensen: na verloop van tijd zal duidelijk worden welke producten aanslaan. Met minimale aanpassingen kunnen de producten worden afgestemd op de vraag, waarmee het verkoopproces feitelijk onderdeel wordt van het onderzoek.

Het volledige artikel over Droog is te lezen in de Architect van juni 2013.

 

 

Reageer op dit artikel