nieuws

Mix crowdfunding & retail

Interieur

Mark Studholme en Suzan Claesen zetten een nieuw Nederlands concept om innovatief design te stimuleren: CrowdyHouse. Dit platform is een combinatie van crowdfunding en retail. Designers krijgen de armslag om ontwerpen in productie te nemen, de consument krijgt een bijzonder ontwerp voor een eerlijke prijs. CrowdyHouse is gelanceerd tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven.

Mix crowdfunding & retail

Mark Studholme en Suzan Claesen wisten uit de praktijk dat wanneer je als designer een goed ontwerp hebt gemaakt, het nog bijzonder lastig is om financiering voor de productie te vinden. Wat CrowdyHouse doet, is losjes gebaseerd op het populaire crowdfunding-principe, maar het voegt een dimensie toe. De consument is zowel investeerder als aspirant-koper. Hij zorgt dat de ontwerper aan de slag kan. In ruil voor zijn steun krijgt hij een lamp, stoel, vogelhuisje of tapijt voor een prijs die direct ten goede komt aan de maker, niet aan de tussenhandel.

Meer geld voor de ontwerper

Op CrowdyHouse.com biedt de gerenommeerde ontwerper Marc de Groot bijvoorbeeld zijn Helix Light aan, en Renate Vos haar tafellamp van beton. ‘We kwamen op het idee voor CrowdyHouse op de Salone del Mobile in Milaan, zegt Mark Studholme die samen met Suzan Claesen het designersplatform heeft opgericht. ‘Wij verbaasden ons er over hoe weinig een designer verdient als zijn ontwerp door een grote fabrikant in productie wordt genomen. Maar 5 procent gaat naar de ontwerper.’

Democratisch design voor een eerlijke prijs, daar streeft CrowdyHouse naar. Democratisch omdat de consument door een aankoop te doen, beslist welke ontwerpen in productie gaan, en eerlijk omdat het geld dat wordt verdiend geheel ten goede komt aan de ontwerper. CrowdyHouse beperkt zich tot rol van mediator.

Platform als breekijzer

Het initiatief voor het nieuwe designplatform komt op een moment dat het in de creatieve industrie borrelt van de goede ideeën, maar alle financieringsbronnen zijn opgedroogd. De overheid geeft steeds minder innovatiebeurzen. Banken steken geen geld in jonge ondernemers. ‘CrowdyHouse kan een breekijzer zijn, een partij die een lacune opvult tussen het goede idee en de designliefhebber’, zegt Studholme.

De tientallen producten die worden aangeboden op CrowdyHouse.com zijn vooral bestemd voor het woninginterieur en variëren in prijs van 65 tot 3000 euro. Iemand die valt voor een product, stort vooraf het koopbedrag. Op de site is te volgen hoe populair een product is, hoe lang het duurt voor het in productie gaat en waar het geld voor gebruikt gaat worden.

Koop een schaap

Zo willen de ontwerpsters van Vilt aan Zee de investering aanwenden om een schaap te kopen, waarmee ze wol voor een lamp produceren. De tapijtontwerpster Lizan Freijsen heeft een kleine oplage nodig, voor ze een goede deal kan sluiten met een tufterij waar haar op korstmos geïnspireerde kleden worden geproduceerd. Zo heeft iedere ontwerper een duwtje in de rug nodig. Dat zetje kan de designconsument geven op CrowdyHouse.

CrowdyHouse werkt samen met Connecting the Dots, Design.nl en Dutch Castle om nieuw design te vinden en stimuleren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels