nieuws

ProRail investeert in perronmeubilair treinstations

Interieur

ProRail voorziet de grootste en drukste treinstations vanaf eind dit jaar van nieuw perronmeubilair. De oude meubels, zoals banken, wachtruimtes, afvalbakken en vertrekstaten, zijn vaak al meer dan 20 jaar oud en worden stapsgewijs vervangen. Nieuw is dat perrons ‘poefjes’ krijgen en dat de glazen windschermen worden voorzien van ‘leunsteunen’. De kosten van dit programma zijn 125 miljoen euro.

ProRail investeert in perronmeubilair treinstations

Vanaf eind 2012 zijn Groningen Europapark en Hoevelaken als eerste uitgerust met het nieuwe perronmeubilair, stations waar respectievelijk treinen van Arriva en Connexxion stoppen.

125 miljoen euro

De andere stations die tussen 2012 en 2014 nieuw meubilair krijgen, zijn Arnhem, Rotterdam Centraal, Rijswijk, Den Haag Centraal, Breda en de stations op de de Valleilijn (Barneveld Noord, Barneveld Centrum, Barneveld Zuid, Lunteren, Ede Centrum). Van 2014 tot 2020 volgen nog ruim 73 stations. In totaal investeert ProRail een bedrag van 125 miljoen euro in meer comfort op de stations.

Schermen op station Bijlmer Arena. Fotograaf Gerlo Beemink

Teststations

ProRail wil met het nieuwe meubilair en de aankleding van perrons het verblijf op de stations prettiger maken. Het nieuwe meubilair wordt getest op de stations Amsterdam Bijlmer ArenA en Leiden Centraal. Bij het ontwerp was het uitgangspunt dat de meubels comfortabel voor de reiziger zijn, goed ogen, maar ook duurzaam zijn wat betreft onderhoud en levensduur.

Uitrol per lijn

De keuze voor de stations die tussen 2014 en 2020 volgen is onder andere afhankelijk van het aantal reizigers en regionale spreiding. Alle grote en middelgrote stations worden voorzien van het nieuwe meubilair, waarmee ongeveer 60 procent van de reizigers wordt bereikt. Verder vindt de uitrol van het nieuwe perronmeubilair per lijn plaats, waarbij zoveel mogelijk wordt aangesloten bij reeds geplande werkzaamheden.

Reageer op dit artikel