blog

Blog – Salone in Milaan 2017: concepten naast commercie

Interieur

Door Harm Tilman – De Salone del Mobile is niet meer wat hij is geweest. Mijn tafelgenoot was heel stellig: de hoogtijdagen van Milaan met Sottsass en Droog zijn voorbij. Nogal logisch, zult u zeggen, maar hij bedoelde, niet meer zo leuk. Hij vroeg zich zelfs hardop af of we over een paar jaar nog wel naar Milaan zullen gaan.

Blog – Salone in Milaan 2017: concepten naast commercie

Heeft hij gelijk? De tijd zal het leren. Een ding staat vast, Milaan is aan het veranderen. Zaterdag, mijn laatste dag, slenterde ik door de stad in de hoop nog enkele mooie shows mee te pikken, zoals die van Nendo (Invisible Outlines), Moroso, Herman Miller, Cos (met Studio Swine) en Swarowski. Overal stonden lange rijen voor de deur, in de straten kon je over de hoofden van de mensen lopen, eenmaal binnen leek de toestroom van bezoekers niet op te houden.Een doorman, zoals bij Moooi, Nendo en vele anderen, bleek geen overbodige luxe te zijn.

Festivallisering van Salone

In NRC-Handelsblad sprak Arjen Ribbens scherp over de ‘festivallisering van de Salone’. Niet meer de ideeën maar de events, niet meer de kennis maar de beleving domineren. Het een hangt uiteraard met het andere samen. Met events en beleving kun je de perceptie van producten te beïnvloeden. In veel gevallen lukt dat ook aardig. Ik denk daarbij aan het giga festival dat IKEA dit jaar met Tom Dixon op Lambrate organiseerde en aan de tours die Airbnb vanuit Casa delg Atellani langs ‘hidden gems’ in de stad hield, in een poging haar imago als ‘stadsplanner’ verder op te schroeven.

Communicatie in de digitale tijd

Ook de communicatie over de beurs is aan het veranderen. Media en websites publiceren vooraf al de nodige besprekingen van meubels die je zeker ‘moet gaan bekijken’. Rollen van criticus en curator beginnen in elkaar over te lopen. Design criticus van de Volkskrant Jeroen Junte schrijft bijvoorbeeld in de Masterly catalogus dat deze tentoonstelling ‘een absolute must see en do is’. Of hij er nu nog zo over denkt? Ook beoefenen critici nieuwe genres, zoals Tracy Metz met haar vlogs (waarvan de eerste en derde een aanrader zijn) vanaf de Salone.

Onwaarschijnlijk scenario

Maar of we om al deze en nog veel meer redenen over een paar jaar niet meer naar Milaan gaan? Ik zou het niet weten. Maar naar mijn bescheiden mening is dit wel een heel onwaarschijnlijk scenario.

Mick Jagger

In de eerste plaats natuurlijk omdat veel ontwerpers uit die goede oude tijd nog steeds succesvol zijn. Neem bijvoorbeeld Marcel Wanders die met Moooi opnieuw furore maakte in de Zona Tortona. Zijn presentatie bestond dit jaar uit een serie settings waarin de bestaande producten worden getoond. Daarnaast vond de bezoeker aan het einde van de ruimte de nieuwste meubels en vooral kroonluchters. Marcel Wanders zelf ontwierp onder andere een gigantische O-vormige zetel die direct al een hit was op de Salone. De O maakt deel uit van een collectie waarin de traditionele waarden van design volop worden gevierd. Wanders bevestigt hiermee zijn reputatie als Neerlands meest constante, nog volop rockende aanvoerder, de Mick Jagger van Dutch Design.

Recyling toekomst meubelindustrie

Minstens zo interessant zijn de vele projecten waarin wordt gewerkt met het afval of de overblijfselen afkomstig uit productie en consumptie. Het jonge Deense bedrijf Really, onlangs aangekocht door Kvadrat, recycleert textielafval via een uniek proces tot ‘Solid Textile Board’. Deze composiet die is opgebouwd uit kleine vezels, bleek op de beurs ook zijn eerste toepassingen al te hebben gevonden bij Arco en D-Dock.

Traditie en vernieuwing

In Lambrate presenteerde Ecopixel zich. Dit pixelmateriaal bestaat uit polyethyleen dat gesmolten wordt op een temperatuur van 120 graden zonder dat het daarbij zijn eigenschappen verliest. Op de beurs was ondermeer de van dit materiaal gemaakte chaise longue ‘Alex’ door Atelier Mendini te zien. Een geheel ander voorbeeld is het ontwerp van Piet Hein Eek voor Veronese uit Parijs. Eek ontwierp een metalen ring waarmee overgebleven stukken glas een nieuwe toepassing krijgen. Resultaat is een nieuwe kroonluchter gemaakt van glasafval.

Nederlands design in de breedte

Dutch Design is wereldberoemd maar vormt de top van alle design die in Nederland wordt geproduceerd. In Palazzo Turatti organiseerde Nicole Uniquole voor de tweede maal de tentoonstelling Masterly met als doel om het Nederlandse design in de breedte een podium te verschaffen. Bedrijven als Ahrend, Gelderland en Desso, Leolux, De Ploeg en ontwerpers als Odette Ex, Scholten &Baijings en Esther van der Sluis presenteerden zich hier onder de naam ‘Masterly the Dutch in Milano’.

Onderscheidend vermogen

De tentoonstelling roept de intrigerende vraag op wat Nederlands ontwerp onderscheidend maakt.Van hoge kwaliteit was de presentatie van de &Ex collectie van Odette Ex, een serie zitelementen die op diverse manieren zijn samen te stellen; dit in nauwe samenwerking met Desso die de ‘Iconic’ en de ‘Jeans’ uit haar collectie ‘Essentials’ liet zien. Architecten kwamen goed voor de dag, met de hoge en lage Getijdestoel van FOKLab bij Gelderland en de Body Chair door Kas Oosterhuis bij BYYU.

Getijdenstoel door Foklab voor Gelderland

One Body Chair door Kas Oosterhuis voor BYYU

Ademruimte in de stad

Zeer conceptueel dit jaar is de tentoonstelling die Mini organiseerde in de via Tortona over toekomstige manieren van leven. In de via Tortona presenteerde ze ondermeer het project Breathe door So-Il. Dit stadse woonhuis kent met een minimale footprint, is van doek gemaakt en gaat een maximale uitwisseling aan met zijn omgeving.

 

Conceptueel sterk

Minstens zo conceptueel was de presentatie ‘May I Have Your Attention’ Please in de nieuwe locatie Ventura Central achter het Centraal Station van Milaan. Maarten Baas toont in dit landschap van geluiden en rumoer de ‘101 Stoel’ die hij voor Hans Lensvelt ontwierp. Het team van Lensvelt kreeg er onverwacht maar verdiend de ‘Milano Design Award 2017 Best Concept’ mee. De jury roemde ‘de directheid en theatraliteit van het concept die iedereen een leuke en plezierige ervaring biedt’.

 

See you in Milano

Ervaringen als deze maken dat we al weer reikhalzend uitzien naar de Salone del Mobile van volgend jaar. See you in Milano in 2018!

Verder lezen

Salone Milaan 2017: focus op circulaire economie

Salone Milaan 2017: open systemen voor gesloten ruimtes

Salone Milaan 2017: Lensvelt is de nieuwe Droog

Salone Milaan 2017: tafelen met ARCO

Reageer op dit artikel