blog

Blog – De nachtmerrie die Pinterest heet

Interieur

Sinds de komst van Pinterest denken opdrachtgevers hun smaak en gewenste stijl beter te kunnen definiëren en communiceren. Hoewel het natuurlijk een goedbedoelde tegemoetkoming naar de ontwerper is om de beoogde stijl op deze manier te delen, worden de beperkingen in hetzelfde handgebaar op tafel gelegd.

Blog – De nachtmerrie die Pinterest heet
Foto: shutterstock

Als je er nog nooit bij stil hebt gestaan is het je wellicht ontgaan, maar de afgelopen jaren is er iets vreemds aan de hand: alle nieuwe koffiebarretjes zien er hetzelfde uit. Of je nu in Amsterdam, Beijing, Chicago of Dublin bent – je ziet dezelfde schoolstoelen, metrotegeltjes en krijtborden. In tegenstelling tot wereldwijde ketens zoals Starbucks worden deze niet allemaal vanuit één hoofdkantoor ontworpen. Sterker nog, het zijn veelal kleine ondernemers die graag een eigen, gezellige huiskamersfeer willen uitstralen. Het is voor hen belangrijk om een vriendelijk en herkenbaar interieur te hebben, zodat hun klanten zich snel thuis voelen – ook al zijn ze er nog nooit geweest.

Tegenwoordig wordt er voor inspiratie massaal gezocht op Pinterest en websites als Apartment Therapy. Het effect van deze (social) media is dat miljoenen mensen over de hele wereld dezelfde stijlobjecten tegenkomen. Bovendien zorgen gepersonaliseerde zoekresultaten op basis van geavanceerde algoritmes ervoor dat je altijd ziet wat je mooi vindt. Daadwerkelijk iets nieuws en unieks vinden wordt ze onmogelijk gemaakt.

In tegenstelling tot vroeger, toen inspiratie en stijl nog begrensd was door cultuur en geografie, is er hierdoor nu een generieke, mondiale stijl ontstaan waarin iedereen zich thuis kan voelen. Dit gebied, wat bestaat uit Foursquare koffiebarretjes, AirBnB appartementen en Pinterest kantoorinterieurs, wordt ook wel “AirSpace” genoemd. Waar je ook gaat, deze plekken hebben altijd dezelfde kernwaarden. Een overvloed aan comfort en kwaliteit. Een minimalistische inrichting. Lokale biertjes, speltbrood en avocado’s. Hergebruikte materialen. Industriële verlichting. Goede koffie met mooie latte art. En natuurlijk snel internet, om de Instagramfoto van dat kopje koffie eenvoudig te delen en bij te dragen aan dit nieuwe fenomeen.

Het is tegenwoordig mogelijk om in de AirSpace te stappen en er nooit meer uit te komen, terwijl je de hele wereld over reist. Slapen in een AirBnB-appartement, wat ooit een authentieke culturele ervaring had moeten zijn, is nu alsof je in je eigen bed ligt.

Hoewel globalisatie vele positieve kanten kent, is het fenomeen AirSpace zorgwekkend. Alles krijgt dezelfde vanillesmaak; een gekke tegenstelling in een wereld waarin iedereen op zoek is naar iets unieks. Voor de opdrachtgever is er geen directe aanleiding hier verandering in aan te brengen, het succes van deze stijl is immers al bewezen. Nee, het is nu echt aan de ontwerper om een nieuwe, en bovenal unieke, interpretatie te geven aan dat Pinterestboard. En of je het resultaat dan vervolgens deelt… Dat is aan jou.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels