blog

Blog – Een blik op de fashion runway designs van het seizoen

Interieur

Twee keer per jaar presenteren de grootste modehuizen hun collecties op de fashion weeks van New York, Londen, Milaan en Parijs. Hier paraderen modellen met de mooiste en meest bizarre kledingstukken over de catwalk. De conceptuele diepgang die veel ontwerpers in hun collectie willen uitdragen beperkt zich al lang niet meer in kleding alleen.

Blog – Een blik op de fashion runway designs van het seizoen
Foto: Agostino Osio

Vandaag de dag is de catwalk niet meer wat het ooit was. Het verhoogde gangpad is de afgelopen decennia getransformeerd naar een complete set, ontworpen door de grootste designers en architecten van dit moment.

Prada & AMO/OMA
Alweer heeft de samenwerking tussen AMO/OMA en modehuis Prada hoge ogen gegooid, ditmaal bij de fashion week in Milaan. De door de seventies geïnspireerde collectie van het seizoen, gedomineerd door ribstof en aardetinten, is duidelijk de basis geweest voor het stagedesign. De karakteristieke hal is verbouwd tot een soort doolhof van huiskamers die regelrecht uit The Godfather lijken te komen. Tijdens de show is de relatie tussen de modellen en het publiek intiem – de toeschouwers worden uitgenodigd plaats te nemen op de bankjes en bedden die verspreid over de catwalk staan.

Marc Jacobs
Net als hiphoplegende Missy Elliot maakt de jaren ’90 hiphopscene ook een comeback in mode. Designer Marc Jacobs heeft de straten van New York gebruikt als decor voor de presentatie zijn nieuwste collectie. De combinatie van de drukke omgeving, stadse kledingstukken en soulvolle beatmuziek werkte perfect en maakte het publiek toeschouwer van recent vervlogen tijden – alsof het Missy zelf was die een nieuwe videoclip opnam.

Versace & Hylemo
Designstudio Hylemo heeft zich voor hun ontwerp van de catwalk in Milaan laten inspireren door het klassiek mythologische logo van modehuis Versace. De zes grote zuilen rijzen ver boven het publiek uit, en maken eenieder die eronderdoor loopt een machtige Romeinse god. De kracht die de ontwerpers zien in Versace weten ze kundig te vertalen in deze inspirerende en verrassend verfijnde installatie. De silhouet van de medusa, afgebeeld in het Versace-logo, wordt geprojecteerd op het publiek voor en tijdens de show. Hierdoor krijgt ook de donkere omgeving een dynamische relatie met de lichte en statische zuilen.

Foto: Hylemo Foto: Hylemo

Thom Browne
Fashionlabel Thom Browne baseert zijn kleding sinds de oprichting in 2001 op het Victoriaanse tijdperk. Ook dit jaar heeft hij het publiek meegenomen naar de sferen van de 19e eeuw. De spookachtig geschminkte modellen schuifelen met hun op schaatsen geïnspireerde schoenen over een bevroren meer. Door de koude en grijze omgeving krijgen de modellen en kledingstukken een nieuw soort warmte over zich heen – precies wat de ontwerper wilde bereiken. Het contrast in materiaal en kleur wat op deze manier ontstaat, is meteen de grootste kracht van de show.

Coach 1941 & Stefan Beckman studio
Stefan Beckman is één van de grootste stagedesigners voor fashionevents. Dit jaar heeft hij samengewerkt met Coach 1941 om een zwoele omgeving te creëren, geïnspireerd op het moderne wilde westen van de Verenigde Staten. Compleet met Buicks, motels, tankstations en neon. Deze zorgvuldig gestileerde parkeerplaats was in combinatie met een moderne interpretatie van de Americanastijl opnieuw een goed voorbeeld van de betekenis van samenwerking tussen verschillende disciplines.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels