blog

Blog – Biënnale Kortrijk zet interieur centraal

Interieur

De Internationale Interieur Biënnale van Kortrijk vindt dit jaar voor de 25ste keer (sinds 1968) plaats. Curatoren Kersten Geers en David van Severen kozen voor het thema ‘Silver Lining – Interiors’, een verwijzing naar het jubileumjaar. Terwijl in de afgelopen periode objecten op zich centraal stonden, richt deze editie zich weer op complete interieurs. De beurs bestaat uit verschillende ruimtes en sferen, aangevuld met een compact aanbod van producten, installaties en ervaringen op commercieel en cultureel vlak

Blog – Biënnale Kortrijk zet interieur centraal

Interieurs houden zich steeds meer op in wat criticus Kyle Chayka ‘AirSpace’ heeft genoemd. Het is niet moeilijk in dit woord een verwijzing naar Airbnb te zien, de bekende digitale marktplaats waar je ruimtes bij verhuurders kunt boeken en ‘echt contact’ kunt opbouwen met mensen over de hele wereld. Chayka omschrijft AirSpace als ‘een gemakkelijk herkenbare mix van symbolen die bedoeld zijn om welvarende mobiele elites te voorzien van vertrouwde, geruststellende omgevingen’.

Entreepaviljoen Biënnale Interieur 2016, OFFICE Kersten Geers David van Severen, Richard Venlet, Joris Kritis 

Opkomst van AirSpace

Volgens Chayka hangt de opkomst van AirSpace samen met de toenemende mobiliteit en digitalisering van onze wereld. Erg verrassend is dat niet, ook de smaak wordt globaler, nu mensen hun wensen delen op sociale platformen. Startups als Roam spelen in op deze ontwikkelingen door overal gelijke ervaringen als product aan te bieden. Gebruikers prefereren gemak en frictieloosheid schijnbaar veruit boven avontuur en betekenisvolle betrokkenheid bij een andere plek.

 

Kruispunt van twee avenues, Biënnale Interieur 2016, OFFICE Kersten Geers David van Severen, Richard Venlet, Joris Kritis 

Zoektocht naar betekenis

De Biënnale Interieur 2016 van Kortrijk die afgelopen weekeinde open ging en nog te zien is tot en met 23 oktober 2016, richt zich op interieur. Curatoren Kersten Geers en David van Severen vragen zich serieus af wat een interieur is en vooral voor welke interpretaties het vatbaar is. Dit heeft onder ander te maken met het feit dat veel mensen niet meer op zoek zijn naar emotie, maar naar dat wat juist betekenis heeft. In een interieur kun je je relatie tot een object het beste bepalen: kan het behalve functioneel, ook een betekenis hebben. Kortrijk zet deze zoektocht naar betekenis op scherp.

Mind the Grid, OFFICE Kersten Geers David van Severen, Richard Venlet, Joris Kritis

Grid met avenues

Op de beursvloer zijn door Geers en Van Severen op de maten van het grid dat onder de expo-hallen ligt, 570 cm brede, lange lijnen aangebracht. Deze zijn herkenbaar aan zowel de kleur van de voerbedekking als de aan het plafond gedrapeerde lichtgewicht stof. Resultaat is een routing die zijn helderheid vooral ontleent aan de kleuren in het grondvlak. De plafonds werken minder sterk, vooral omdat de doeken hoog zijn opgehangen. Het effect was beslist sterker geweest als de serre doeken verder hadden mogen doorzakken.

 

Terra, alias Paddenstoelenbar, Carolien Pasmans, Bram Aerts en Claudio Saccucci van TRANS Architectuur en Stedebouw

Bars

Op de kruispunten van deze ‘avenues’ liggen speciaal voor deze gelegenheid ontworpen bars, zoals bijvoorbeeld Terra. Op een enorme tafel gemaakt van betonblokken, groeien paddenstoelen. Bezoekers schuiven aan en eten gerechten met paddenstoelen en bier, gemaakt door chef Andrea Lazazzera.

 

Room for a Daybed, Johnston Marklee Jonathan Olivares 

Paviljoens

Op de kruispunten liggen ook de door Geers en Van Severen ontworpen paviljoens die 1140x1140x1140 cm meten en zijn gemaakt van golfplaten waarin de openingen zijn uitgesneden. Samen met de aan de kassenbouw ontleende doeken versterken deze metal golfplaten het ruw industrieel karakter van deze interieurs. Voor de inrichting van de paviljoens nodigden de curatoren Johnston Marklee en Jonathan Oliviers, Moritz Küng, TrixRobert Haussmann, en Philip Rahm uit. Wat daarbij telt, aldus Kersten Geers, is de herkenning van een specifieke vaardigheid in de mensen die je bewondert en daarom proberen we met ze samen te werken. Ook realiseerden ze hun eigen Solo Huis in een van de ‘zilveren dozen’.

 

Paviljoen ‘The Anthropocene Style’, Philippe Rahm Architects 

Antropoceen tijdperk

Al deze interieurs verzetten zich tegen de Airspace die Lyle Chayka ziet oprukken in de wereld. Philippe Rahm bekritiseert bijvoorbeeld de lege, minimalistische interieurs die hij beschouwt als een erfenis van het modernisme, op de afwezigheid van energie overwegingen. Als je tegemoet wilt komen aan de eisen van duurzame ontwikkeling, dan ontkom je er volgens hem niet aan je opnieuw in te laten met interieurontwerp en -decoratie. Een nieuwe antropoceen tijdperk staat voor de deur. Zo zul je muren, wanden en plafonds opnieuw moeten ontwerpen op basis van daglicht- en energieoverwegingen. In Kortrijk laat Rahm de 7 decoratieve kunstwerken zien die hij op basis van deze uitgangspunten ontwierp voor landen met een koud klimaat.

The Circus, een samenwerkingsproject van de Beurs met King George 

Beurs en stad

Met al deze ingrepen groeien stad en beurs naar elkaar toe. Het probleem dat de beurs als saai en de stad als hip wordt gezien, zoals bijvoorbeeld in Milaan, wordt in Kortrijk zo ondervangen. De beurs vernieuwt zich. Onderdelen als ‘The Floor is Yours’, ‘Future Archice’ en ‘Generations’ bewijzen dat, maar omgekeerd ook de samenwerking die de Beurs in ‘The Circus’ is aangegaan met creative agency King George. Dit ‘design theater van de goede smaak’ was twee jaar geleden nog buiten de beurs te vinden.

SOLO House, Office Kersten Geers David van Severen, Muller Van Severen, Richard Venlet en Pieter Vermeersch

Ontwerp gebouw en object

Belangrijker misschien nog is dat design stukken niet alleen meer worden gezien als losse objecten, maar in toenemende mate worden geconcipieerd in relatie tot de ruimte waar ze in staan. Het ontwerp van een gebouw staat niet los van het ontwerp van een object. De meubelstukken worden ontworpen voor en behoren toe aan de interieurs waarvoor ze zijn bedoeld. Aan ruimtes derhalve die maat en schaal hebben. Vanuit deze ruimtes kunnen de bezoekers zich oriënteren op het beurscomplex als geheel. Dat staat haaks op al die schaalloze interieurs die AirSpace vormen en waarin objecten louter om aandacht vragen of schreeuwen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels