blog

Wat we ontwerpen als we ontwerpen

Interieur

Ontwerpen is veel uitdagender aan het worden. Dat is een van de conclusies die valt te trekken op grond van de Dutch Design Week 2015 die gisteren in Eindhoven werd afgesloten. Ontwerpen is al lang geen oneliner meer maar wordt geschraagd door grondig onderzoek en gedegen uitvoering. Bovendien richt het zich steeds vaker op relevante opgaven. Het ontwerpen zelf is aan het veranderen.

Nadat ontwerpen lange tijd om concepten had gedraaid, kwam een sterke reactie op gang en werd sterk de nadruk gelegd op de materialisatie van het ontwerp. De conceptuele kant werd minder van belang geacht of zelfs geheel terzijde geschoven. Op dit moment is het ontwerpen zelf aan het veranderen. Dit liet de jaarlijkse Graduation Show van de Design Academy zien, maar kwam ook op minder voor de hand liggende plekken naar voren.

 

De Heijmans One, een ontwerp van Mood Builders, is een verplaatsbare eenpersoonswoning die in een dag kan worden opgebouwd.

Sociaal ontwerpen

Ontwerp en materialisatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ontwerpers wordt ook gevraagd in te spelen op nieuw gebruik. In open ontwerpprocessen worden nieuwe oplossingen gepresenteerd en nieuwe betekenissen gecreëerd. Denk aan het wonen en de verandering die de verplaatsbare Heijmans One van Mood Builders oplevert. Naast de opdrachtgever komt ook de gebruiker nadrukkelijk in beeld. Er wordt op andere manieren gewerkt en ontworpen.

 
Desiree van der Graacht onderzoekt in The Future Home producten en interieurs die een kalmerend effect kunnen hebben op de bewoners.

Emotionele ervaringen

Dat zag je ook terug op de Graduation Show van de Design Academy, die zonder twijfel een sterkere editie kende dan in voorgaande jaren. In het project ‘The Future Home. A Domain of the Senses’ bijvoorbeeld formuleert Desiree van der Gracht een antwoord op onze huidige jachtige manier van leven en de behoefte ons hieraan van tijd tot tijd te onttrekken. Zij onderzocht wat een huis moet hebben om een kalmerend effect te hebben op de bewoners. Aansluitend daarop ontwierp ze een ademend textiel dat emotionele en sensuele ervaringen biedt en kan worden toegepast in het interieur. Haar onderzoek lijkt me een bijdrage aan de groeiende belangstelling voor ruimte die de gezondheid bevordert en die de nodige zorg vereist.

Productontwerpen voor architectuur

Voor het eerst had dit jaar de TUE ook een sterke aanwezigheid tijdens de DDW. Naast de presentatie in het Klokgebouw, viel vooral de door Jos Bosman georganiseerde tentoonstelling ‘3 Design Products in the Context of 3 Built Projects’ op. Het is de eerste expositie over het werk van PPAG, het bureau van Anna Popelka en Georg Poduschka. In deze expositie worden drie meubels belicht die in het afgelopen jaar zijn geproduceerd. Behalve het meubel Twins, dat tot informeel zitten uitnodigt en een klein meubel om handtassen op te plaatsen, is dat de tafel Manta met een onregelmatig gevormd blad, dat tot puzzelvormige samenstellingen van tafels uitnodigt. Verschillen in lengte tussen leerlingen onderling en met hun leraar worden overbrugd door stoelen van uiteenlopende hoogte. Dit ontwerp ondersteunt een nieuwe didactiek in de Bildungscampus Sonnwendviertel waar de tafels zijn geplaatst.

 

De Bildungskampus Sonnwendviertel van PPAG Architecten is een educatieve faciliteit voor kinderen tot 14 jaar en bestaat uit een kleuter-, primaire en secondaire school.

Voor het interieur van Bildungskampus Sonnwendviertel ontwierp PPAG Architecten een speciale tafel met een onregelmatig gevormd blad en ongekende schakelmogelijkheden

Architectuur en identiteit

Arna Mackic won afgelopen zaterdag een Design Award in de categorie Design Research voor haar boek Mortal Cities Forgotten Monuments. Dit boek behandelt de rol die architectuur heeft gespeeld in de turbulente geschiedenis van de Balkan. Ook doet ze een voorstel voor de tijdens de oorlog verwoeste en nu verdeelde stad Mostar (Bosnië-Herzegovina,. In het cultureel erfgoed dienen ook de zwarte bladzijden uit de geschiedenis van de stad een plek te krijgen, aldus Mackic. Architectuur beïnvloedt mede de identiteit en dat betekent dat je er goed mee om dient te gaan. Architect Arna Mackic vluchtte in de jaren negentig uit Bosnië naar Nederland en onderzoekt in haar boek ‘Mortal Cities Forgotten Monuments’ de architectuur van het voormalige Joegeslavië.

Anna Mackic_Mortal Cities and Forgotten Monuments_2 Ontwerpen op het bestaande

Op dit moment wordt vooral gewerkt in en voor een wereld die al bestaat. De complexiteit neemt daardoor navenant toe. Want een succesvol ontwerp staat niet meer op zichzelf, maar wordt in toenemende mate beoefend in combinatie met theorie en ondernemerschap. Van ontwerpers wordt verwacht dat ze ontwerp en uitvoering combineren, maar ook dat ze het ontwerp weten vast te maken aan projectconcepten en verdienmodellen. Dergelijke ontwerpen hebben de verdienste dat ze ons meer weten te vertellen over de wereld die eraan zit te komen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels