artikel

Interieurprijs voor Ontvangstpaviljoen Steenfabriek Vogelensangh door Bedaux de Brouwer

Interieur

Door Harm Tilman – Ontvangstpaviljoen Steenfabriek Vogelensangh van Bedaux de Brouwer Architecten is uitgeroepen tot winnaar van de Herengracht Industrie Prijs 2018 [H.I.P.] Dit maakte de jury onder leiding van architect Patrick Koschuch donderdagavond bekend in Amsterdam. De H.I.P. is een tweejaarlijkse prijs die door de industrie wordt uitgereikt aan een architect of interieurarchitect voor een in Nederland gerealiseerd interieurproject.

In Ontvangstpaviljoen Steenfabriek Vogelensangh hebben vakmanschap, traditie en materiaalinnovatie geleid tot een uniek resultaat. Volgens de jury domineert in het Ontvangstpaviljoen Bedaux de Brouwer Architecten het materiaal baksteen dusdanig dat “een fijnzinnig gedetailleerd totaalkunstwerk in klassieke zin met hoge verblijfskwaliteit” is ontstaan.

HIP2018 Winnaars

Pieter en Thomas Bedaux winnen de HIP 2018. Beeld Harm Tilman

Uitreiking HIP 2018

Moderator Thomas von der Dunk las een column voor over de vergankelijkheid van interieur architectuur – een lot dat volgens hem ook de winnaar van de HIP gaat treffen. Beeld Harm Tilman

Ferrotopia Joep van Lieshout

Op Ferrotopia van Joep van Lieshout werd de Herengracht Industrie prijs voor het beste interieur van 2018 uitgereikt. Beeld Harm Tilman

Zoektocht naar ‘Gesamtkunstwerk’

Het project van Bedaux de Brouwer Architecten nam het op tegen vier andere nominaties: de transformatie van de Aula op de Begraafplaats Zoom- en Zegestede door pole productions, de renovatie van het Blaak House in Rotterdam door V8 Architects, het Matryoshka House door Shift architecture urbanism & Makina en Museum Voorlinden door Kraaijvanger Architects.

SHIFT_MATRYOSHKA HOUSE

Matryoshka House door Shift architecture urbanism & Makina. Beeld Noortje Knulst

Patrick koschuch "de crisis is voorbij. Ik signaleer een nieuwe ambachtelijkheid die zich onderscheidt door een grote verfijning"

De jury stelt dat uit de ruim 200 inzendingen een hoog niveau spreekt. Volgens haar is de crisis definitief voorbij. “Het is duidelijk dat er weer gebouwd en ontwikkeld wordt, en dat binnen verblijfskwaliteit en innovatieve concepten weer ruimte is voor hoogwaardige materialen.”

Te midden van de inzendingen ging de jury, bestaande uit Patrick Koschuch (voorzitter), Erik Kessels, Tanja Soeter, Saskia Simon en Indira van ’t Klooster, op zoek naar “een Gesamtkunstwerk met voldoende loyaliteit aan kwaliteit”.

Pieter en Thomas Bedaux bij de prijsuitreiking van de HIP in Amsterdam. Beeld Harm Tilman

Uitvoering in baksteen

Vooral Kraaijvanger Architects zal balen dat Museum Voorlinden het wederom net niet haalt. De jury prijst het weliswaar de hemel in en speekt van een overtuigend “Gesamtkunstwerk”, maar laat het project niet winnen. Als je het juryrapport leest lijkt dat vooral te komen door het feit dat geld bij de totstandkoming geen rol heeft gespeeld.

Museum Voorlinden genomineerd als beste gebouw van het jaar 2017

Museum Voorlinden door Kraaijvanger Architects. Beeld Ronald Tilleman

Sterkste troef in het project van Bedaux de Brouwer is in de ogen van de jury de uitvoering in baksteen, die een staalkaart is van zowel constructieve mogelijkheden als van productvernieuwing. Ook sterk vindt ze dat het paviljoen nauwelijks de aandacht opeist. De crisis is dan weliswaar voorbij maar lijkt nog niet helemaal te zijn opgelost in de hoofden van de jury.

Lees ook

Foto's

Reageer op dit artikel