artikel

Hotelervaring in museale setting: Edward van Vliet op Masterly, Salone Milaan 2018

Interieur

Door Harm Tilman – In Masterly zijn in een museale opstelling een stoel, een kamerscherm, een bad, een behang en een karpet samengebracht. Dankzij het contextuele ontwerp van Edward van Vliet is het resultaat meer dan de som der delen en krijgt de zogenoemde hotel ervaring gestalte. 

Op verzoek van Nicole Uniquole, initiatiefnemer en curator van Masterly in Milaan, richtte de Nederlandse ontwerper Edward van Vliet drie zalen van het Palazzo Francesco Turati in. Hij deed dit met behulp van de collecties en producten van een aantal merken waar hij zelf als ontwerper bij is betrokken. Unicode vroeg Van Vliet in de stijlkamers van dit paleis een gastvrije hotelomgeving in te richten. Lobby, slaapkamer en badkamer zijn gedecoreerd met behulp van zijn nieuwe producten. Het is het onbetwiste hoogtepunt van Masterly.

Stap verder

Van Vliet staat dit jaar voor de derde maal op Masterly en doet deze keer een stap verder. Van Vliet ziet de ontwerpen van de vijf bedrijven waarvoor hij werkt als werelden die in een interieur binnen het bestaande interieur met elkaar versmelten. Kleuren en materialen anticiperen op de ruimtes waarin de stukken uiteindelijke komen te staan.

Natuurmotieven

Voor Jee-O maakte Van Vliet een nieuwe collectie baden, kranen en accessoires. De baden zijn hoekig en hebben van boven een vloeiende vorm die het industrieel karakter op een subtiele manier verzacht. Voor Gardelux ontwierp hij een garderobe systeem dat je ook kunt gebruiken voor theaters, voor afscheidingen van ruimtes in restaurants en hotels. De tapijten zijn met Moooi Carpets gemaakt en het behang ontwierp Van Vliet voor BN International, beide ook weer uitgevoerd met natuurmotieven.

Universele stoelen

De stoelen zijn een verhaal apart. Van Vliet is sinds twee jaar creative director van Leolux, maar maakte zelf nog geen ontwerpen voor dit merk. Ter gelegenheid van deze editie van Masterly ontwierp hij de Jill, zowel als chaise longue en als bank. Van Vliet vat ze op als universele stoelen, denkelijk te plaatsen in de lobby van een hotel. In Masterly is de preview te zien, in september komen de stoelen op de markt. Leolux gaat dus niet mee in het verhaal dat je alleen producten laat zien die ook direct beschikbaar zijn. Ook om het unieke van de samenwerking te beklemtonen, aldus.

Museale setting

Schermen, behang, karpetten, badkamer en stoelen zijn samengebracht in een museale setting. Van Vliet maakte onafhankelijk van elkaar ontwerpen voor de deelnemende bedrijven. Alle betrokkenen beklemtonen de synergie die de samenwerking oplevert binnen de zogenoemde hotel ervaring. Marketing manager Hans Filippini van Leolux: “Dankzij de gezamenlijke presentatie en de combinaties die zijn gemaakt is het net meer dan een commercieel presentatie.” De kamerschermen passen volgens Filippini best goed bij Leolux. Het ligt in zijn ogen voor de hand op zoek te gaan naar meerdere kruisverbanden.

Herinterpretaties van bestaande dingen

Van Vliets ontwerpen zijn eerder op te vatten als herinterpretaties van producten die er al zijn dan als innovaties. Van Vliet geeft dit zelf ook volmondig toe. Van Vliet: “Ik geloof veel meer in dat je dingen kunt verbeteren dan iets nieuws bedenken.” Zo krijgen bijvoorbeeld de stoelen andere maten en is het comfort ervan verder verbeterd. Aan de andere kant zijn de producten ook niet los te zien van de veranderingen die in de context optreden. De werelden van kantoor, kliniek, woning en hotel groeien immers steeds meer naar elkaar toe, een ontwikkeling waar het werk van van Vliet perfect op inspeelt.

Lees verder

Salone Milaan 2018: Moooi door de ogen van Concrete

 

Reageer op dit artikel