nieuws

Digitaal vakmanschap; robotmatige fabricage in de architectuur deel 3

Geen categorie

Welke nieuwe potenties levert deze productiemethode op voor ontwerpers?’ en welke vaardigheden hebben ontwerpers nodig om de mogelijkheden volledig te benutten? In een driedaagse workshop “Ontwerpen in de fabriek” onderzoekt Booosting de mogelijkheden voor architecten van robotproductie in de bouw. Teams van ontwerpers en andere bouwpartijen gingen aan de slag met een praktische opgave: met behulp van de robot een groot blok EPS omvormen tot een architectonsch object. Verslag van dag 3: de productie.

Digitaal vakmanschap; robotmatige fabricage in de architectuur deel 3

Door Frido van Nieuwamerongen, Architect/directeur Arconiko Architecten en Oud-bestuurslid Booosting

Vrijdag 15 januari was voor de teams de dag van de waarheid. Zouden alle ideeën werken? Zou de uitvoering door de robot overeenkomen met de computermodellen? De drie teams hadden samen met Studio RAP tot het laatst hun modellen gereedgemaakt voor een perfecte uitvoering. Nu moest het gebeuren. Tijd om de robot aan het werk te zetten.

Trap

Voor het team Scarpabotics was het de uitdaging geen materiaal te verspillen. Uit een blok wilde het team een trap snijden die omgekeerd op elkaar kan worden gezet. De inspiratiebron was een trap van de Italiaanse architect Carlo Scarpa. Een trap met ongelijke treden waardoor een steile trap toch comfortabel loopt. De elegantie van het ontwerp bleek in de uitvoering. Met één eenvoudige snijbeweging van de robotarm werd een vloeiend verlopend oppervlakte verkregen met elegante krommingen. De logica van de armbeweging levert een complexe vorm die met andere productietechnieken alleen met de grootste moeite te fabriceren zou zijn.

Kegelvolumes

Team de Kegelclub vertrok van een heel ander standpunt. Hun strategie was de blokken te ‘doorboren’ met verschillende kegelvolumes waardoor een strakke rechthoekige buitenzijde mooi contrasteerde met een dynamisch golvend binnenoppervlakte. Voor de vertaling van het ontwerp naar de uitvoering zijn alle twaalf ‘uitgesneden’ kegels samengevoegd tot één snijbeweging. Door deze aanpak ontstaat een binnenoppervlakte met krommingen, vouwlijnen en oppervlakten die niet op een confessionele methode te ontwerpen zijn. De dynamiek van het beeld is verrassend. Eromheen lopend oogt het van elke kant weer anders.

Geen afval

Het team Matroesjka stelde zichzelf eveneens ten doel om geen afval toe te staan. Zij gebruikten het snijden van het schuimblok om uit het volume een groter object te vormen. Als een Matroejska, de Russische speelgoedpoppen, kunnen alle elementen uit elkaar gehaald worden om vervolgens weer tot één object samengevoegd te kunnen worden. Bij de ontwikkeling van de snijbewegingen van de robot zijn de contouren van de eerste en het laatste blok gegeven evenals een gewenste draaiing. Het model, gemaakt met het softwareprogramma Grasshopper, genereert alle andere tussenvormen. Een sparing is in elk object opgenomen om er een trekkabel doorheen te trekken.

 

Kennis van algoritmisch ontwerpen vereist

De workshop toonde enkele mogelijkheden van het produceren met de robot. Nu zijn nog alle objecten uit eps-blokken gesneden. In werkelijkheid zou dit ook uit bijvoorbeeld steen of hout kunnen. Het levert ongekende mogelijkheden voor de architect. Wel is duidelijk dat het van de ontwerpers kennis vergt van algoritmisch ontwerpen. Nu is nog maar een klein groepje ontwerpers hiertoe in staat. In de toekomst zullen het er ongetwijfeld meer worden. Met die kennis kan de ontwerper eenvoudig de fabricage naar zijn hand zetten. Voor ontwerpers een interessant vooruitzicht toch?

 

expo

De drie objecten zijn van 27-29 januari te zien op de Gevel 2016 in Ahoy’ Rotterdam.Op vrijdag 29 januari geven de ontwerpers van studio RAP een rondleiding langs de objecten en geven ze uitleg over de workshop en de mogelijkheden van de diverse robottechnieken. Bezoekers die mee willen tijdens de rondleiding kunnen zich bij de stand van studio RAP (nr 1.E060 op de beursplattegrond) melden tussen 13.30 en 13.45.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels