nieuws

Deel 3/3: Concepten voor nieuwbouw – Architectenpraktijk anno nu

Geen categorie

Architectenbureaus zijn steeds meer bezig met concepten voor nieuwbouw en transformatie. Naar aanleiding hiervan schreef Maartje Henket een uitgebreid artikel over deze nieuwe aanpak. Het artikel in het eindejaarsnummer van de Architect geeft een inzicht in deze werkmethoden. Deze week publiceren we het stuk in drie delen, waarvan dit het derde deel is.

Deel 3/3: Concepten voor nieuwbouw – Architectenpraktijk anno nu

 

Crowdbuilding
Op het platform Crowdbuilding.nl wil Haccou bouwgroepen genereren op basis van woonwens, thema, interesse, et cetera. “Er is namelijk behoefte onder gelijkgestemden om samen te wonen. En als groep heb je een veel grotere kans dat een eigenaar erin is geïnteresseerd om met je te praten, omdat je gezamenlijk wel een pand zou kunnen verwerven. Wij willen dit combineren met het beschikbaar maken van leegstaande kantoren, kerken, scholen, et cetera. De prachtige panden waarvan er zoveel leegstaan in ons land.”

Het idee is om leegstaande panden op Crowdbuilding.nl te zetten, waarop mensen ze kunnen liken en volgen. Probleem is echter dat veel eigenaars niet met hun leegstand naar buiten willen komen. Daarom richt Haccou zich eerst op publieke partijen en corporaties. Omdat Crowdbuilding een open platform wordt, is het ook in te zetten door andere partijen (architecten en ontwikkelaars) die met transformatieopgaven bezig zijn. Een partij die met de transformatie van het ministerie van Sociale Zaken bezig is, heeft Crowdbuilding benaderd om zo groepen bewoners te kunnen vinden voor het pand. De mogelijkheden worden op dit moment verkend. 

De tweede kunst is om te zorgen dat de gelijkgestemde je vindt. Haccou bereikt de consument straks voornamelijk via social media, maar ook via Funda en door gewoon te adverteren. “Mensen zijn er nog niet zo bekend mee dat dit mogelijk is, maar we zijn nu geselecteerd voor de ted-ex awards, dus we hopen op wat media spin-off. Eigenlijk denken we dat we ook in bladen als de Arts en Auto en in de Linda kenbaar moeten maken dat dit een mogelijkheid is.”

Het ontwikkelen van een online platform kost veel geld, om die reden heeft space matter projectontwikkelaar Blauwhoed gevraagd als partner / sponsor. Zij hebben de eerste release van het platform gefinancierd. “Hun naam, netwerk en expertise zijn in het begin ook belangrijk geweest voor onze geloofwaardigheid. Want we hebben gesprekken gevoerd in Haarlem, Leiden, Rotterdam, Den Haag en Amsterdam en daar waren we niet zo gemakkelijk aan tafel gekomen als we alleen als space matter waren gekomen. In Rotterdam zijn er nu vier panden die op korte termijn via www.crowdbuilding.nl direct aan particulieren / bouwgroepen worden aangeboden. Tenminste, als het aan de wethouders ligt. Als je dieper in de organisatie komt, wordt het moeilijker, want een publieke instantie kan eigenlijk niet direct gunnen. Dus ze weten nog niet precies wat ze met ons aan moeten.”

Smartlofts
Het derde concept, Smartlofts, is in eerste instantie gebaseerd op de kansen die leegstand biedt. Inmiddels is er echter ook al interesse vanuit de nieuwbouwhoek. Haccou wil in grote gebouwen relatief kleine units realiseren, met allerlei slimme features als uitklapbedden. Een substantieel percentage van het oppervlak in het gebouw dient als collectieve ruimte. Mensen kunnen meebeslissen wat ze daar willen, bijvoorbeeld een huiskamer, een gezamenlijke werkplek of een zwembad. Smartlofts begeleidt de kopers in dit traject.

Het idee is om flexibele plattegronden te creëren. Mensen kunnen een loftje kopen, of meerdere units schakelen. Haccou denkt dat hier markt voor is, omdat ruimte steeds duurder wordt en omdat mensen steeds minder privéruimte nodig hebben. Dit past in de huidige deeltrend, maar het is natuurlijk de vraag of die trend door te trekken is naar de woning. “Of mensen het echt willen, kun je testen door het neer te zetten”, meent Haccou, om daar direct aan toe te voegen: “We zijn al bezig in de Rivierenbuurt in Amsterdam, met de transformatie van het voormalige stadsdeelkantoor. Daar gaat het redelijk goed. De eerste zestig procent is al verkocht, zonder enige vorm van marketing anders dan mond-tot-mondreclame.”

De kopers zijn mensen met een studerende zoon of dochter, mensen die een pied à terre in Amsterdam willen en mensen die vroeger in de buurt gewoond hebben en nu graag terug willen. “Doordat je kunt schakelen, kun je een heel gevarieerde groep mensen aantrekken”, aldus Haccou, die in Rotterdam ook al bezig is met een transformatieplek en in Amsterdam Nieuw-West met een nieuwbouwblok aan het water. Het concept Smartlofts ontwikkelt space matter samen met Open Development. Deze jonge ontwikkelaar van cpo(+) en andere vernieuwende stedelijke projecten neemt de zakelijke kant en financiële haalbaarheid van de Smartloft-projecten voor zijn rekening én zorgt voor een zorgvuldige afstemming naar de (toekomstige) kopers. Open Development is overigens ook betrokken bij CrowdBuilding om vorm te geven aan het uiteindelijke begeleiden van de bouwgroepen.

Haccou heeft nog geen stapel ontwerpen voor slimme klapdingen liggen. “Wanneer mensen een optie nemen, gaan we ze individueel begeleiden en dan komen slimme plattegronden en oplossingen vanzelf.”

Actie abonnement de Architect

Wat vind jij van de nieuwe concepten voor de bouw? Moeten architectenbureaus zich daarmee bezig houden?

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels