nieuws

Lina Bo Bardi in Amsterdam

Geen categorie

Lina Bo Bardi, een naam die misschien niet meteen bekend voorkomt. Zeker niet bij de jongere generatie architecten en designers. Toch behoort haar werk tot de meest interessante architectuur uit de afgelopen eeuw. Dit jaar zou ze honderd jaar geworden zijn. Tijd voor een nadere kennismaking.

Een verslag door Niek Schoenmakers

De honderdste verjaardag was voor ARCAM reden een tentoonstelling rondom haar werk te organiseren. Gisteren werd de intieme tentoonstelling officieel geopend met een publiek van zowel gevestigde als jonge architecten en geïnteresseerden. De tentoonstelling geeft een kijk in zowel haar onvolprezen oeuvre als haar persoonlijk leven. Curator Noemí Blager creëerde samen met de filmmaker Tapio Snellman en kunstenares Madelon Vriesendorp een film- en kunstinstallatie. Op een bijzondere wijze wordt het erfgoed van Bardi getoond. De installatie is een combinatie foto’s, filmbeelden en objecten. In de ruimte op de begane grond staan kleine objecten in vitrines, foto’s en bewegende beelden die refereren aan Bardi’s meesterwerk het Museu de Arte de Sao Paulo en in het souterrain wordt een overzicht van haar leven gegeven. De foto’s en filmbeelden van Tapio Snellman tonen haar privéwoning en geven een indringende kijk in haar persoonlijk leven.


Objecten in de tentoonstelling Lina Bo Bardi Together

Een multi-talent

De tentoonstelling focust niet alleen op Bardi’s architectuur. Lina Bo Bardi was meer dan alleen een architect. Ze was onder meer kunstenares, grafisch vormgever, designer en curator. Door haar huwelijk met de rijke Pietro Maria Bardi, hoefde ze niet haar inkomsten uit haar architectuur te halen. Ze kon daarom experimenteren en de dingen doen waar haar hart lag. Meubelontwerp hoorde hier ook bij, iets wat ze ongetwijfeld heeft op gepikt tijdens haar werkzaamheden bij Gio Ponti in Milaan. Deze Italiaanse architect van onder andere de Bijenkorf in Eindhoven is wellicht het meest bekend door zijn stoel Superleggera uit 1951, in productie bij Cassina. Meubelfabrikant Arper, sponsor van de tentoonstelling, lanceerde recent een van Bardi’s ontwerpen: de Bardi Bowl Chair, ook uit 1951. In een beperkte oplage van slechts 500 exemplaren wereldwijd produceert Arper deze stoel. Het meubel is het baseert op de originele ontwerpschetsen van Bardi en het prototype uit haar woning. Een zeldzame klassieker.


Lina Bo Bardi, Bowl Chair, 1951

Een gebouw als toneel

De opening van de tentoonstelling werd ingeleid door een ronde tafel gesprek waar buiten Noemí Blager en Madelon Vriesendorp ook een aantal jonge architecten aanwezig was. Zij spraken alleen over Lina Bo Bardi’s werken als het MASK en de Fabrica de Pompeia, maar ook over hun persoonlijke connectie met het werk van Bardi. Zij blijkt eigenlijk een onbekende te zijn in de architectuurwereld, terwijl haar gebouwen vaak wel herkend worden. Elk van de aanwezige architecten herkent in haar ontwerpbenadering wel iets van hun eigen praktijk. De een waardeert de breedte van haar werkzaamheden, terwijl de andere vooral de sociale kant van haar gebouwen roemt. Lina Bo Bardi ontwierp haar gebouwen als een achtergrond voor het dagelijks leven. Een toneel waar de gebruiker de hoofdrol krijgt. Lina Bo Bardi: een bevlogen architect met een inspirerend oeuvre.

Lina Bo Bardi together is tot 25 mei te zien in ARCAM, ArchitectuurCentrum Amsterdam.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels