nieuws

Licht, lucht en ruimte

Geen categorie

Een groot deel van de Nederlandse schoolgebouwen is sterk verouderd en ongeschikt voor eigentijds onderwijs. Gelukkig is er steeds meer aandacht voor gezonde leeromgevingen. Architectuur kan hierin een centrale rol vervullen, beargumenteert Marco van Zandwijk in het meinummer van de Architect.

Licht, lucht en ruimte

Uitgerekend in de omgeving waarin kinderen zich voorbereiden op hun toekomst is een gezond en goed leefklimaat nog lang niet vanzelfsprekend. Licht, lucht en ruimte zijn echter gratis, en kunnen middels slimme ontwerpoplossingen worden ingezet voor het welzijn van leerlingen en leraren.

 

De gedachte dat architectuur een positieve bijdrage kan leveren aan het leerproces is niet nieuw. Aan het einde van de negentiende eeuw hield men bij de bouw van scholen al rekening met frisse lucht en toegang tot de natuur. Het meest bekende voorbeeld is de openluchtschool van Duiker in Amsterdam, die onlangs is gerenoveerd door Wessel de Jonge. De uitgangspunten voor dit ontwerp waren licht, lucht en ruimte. Deze thema’s komen terug in drie inspirerende, recente projecten die in het artikel worden toegelicht.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels