nieuws

Basisscholen met wijkfuncties

Geen categorie

Buurthuizen en wijkbibliotheken die worden wegbezuinigd, duiken in afgeslankte vorm weer op in scholen. Door het verdwijnen van het verenigingsleven, zijn zij in kleine gemeenten vaak de enige nog resterende sociale instituties. Mede daarom dienen ze stevig te worden ingebed in de bestaande stedelijke context.

Basisscholen met wijkfuncties

 

In combinatie met de huidige tendens tot verbouwen en herbestemming, is dan ook te verwachten dat de huidige scholenbouwopgave zich in binnenstedelijke context zal gaan afspelen. Verbouwen biedt niet alleen mogelijkheden om in te spelen op bijvoorbeeld nieuwe onderwijswensen, verbeteren van binnenklimaat of bevolkingsontwikkelingen, maar kan ook ruimtelijke kwaliteit op een locatie toevoegen. Gezien de huidige tendens tot wat genoemd wordt microstedebouw en stedebouw van onderop, lijken kleinschalige complexen en stadsreparaties door middel van aanpassen van scholen kansrijk

Architectuurhistoricus Dolf Broekhuizen schreef voor de Architect een artikel over de rol van basisscholen in de wijk. Hierin worden onder andere Brede School de Trinoom in Eindhoven door architecten|en|en, het Nelson Mandela Centrum in Gouda door Atelier PRO en Basisschool Het Galjoen in Den Haag door Rocha Tombal. Het volledige artikel is te lezen in de Architect, mei 2012, pag. 40-45.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels