nieuws

SUMoffice verbeeldt verdichtingsstrategie

Geen categorie

SUMoffice maakte voor de IABR een afbeelding als onderdeel van de buitententoonstelling ‘Making Inner City’. Deze expositie bestaat uit zeven ‘in situ’ visualisaties van het verdichtingsprogramma voor de Rotterdamse binnenstad.

SUMoffice verbeeldt verdichtingsstrategie

Making Inner City

Tijdens ‘Making City’ wordt door tentoonstellingen getoond hoe Rotterdammers zelf hun stad maken. Op zeven locaties in de binnenstad zijn installaties geplaatst die de beschouwers aan het denken moeten zetten over de (on)mogelijkheden van wonen en groen in de binnenstad. SUMoffice werd gevraagd om invulling te geven aan de installatie op de Lijnbaan.

SUM

Etalage van huiselijkheid

De Lijnbaan is het voornaamste winkelgebied van Rotterdam en het geografische hart van de stad. Door de monofunctionele opzet mist de Lijnbaan programmatische complexiteit, waardoor er geen plaats is voor verrassing of het onverwachte in de publieke ruimte.

Dogville

De afbeelding van SUMoffice is geïnspireerd op de film ‘Dogville’ van Lars Von Trier. In deze film, die zich afspeelt in een klein dorp, zijn de gebouwen gereduceerd tot lijnen op de grond. De kijker aanschouwt het ware dorp; namelijk de activiteiten van de dorpsbewoners en hun onderlinge relaties. Het binnen kunnen kijken in woningen legt vele onverwachte en private activiteiten bloot.

Het beeld op de Lijnbaan is soortgelijk opgezet. In plaats van de woning weer te geven als een architectonisch ontwerp, visualiseert het beeld enkel de activiteiten die plaatsvinden in en rondom de woning. Dit benadrukt de confrontatie van woonactiviteit met de activiteiten in het winkelgebied des te meer.

De buitententoonstelling is geproduceerd door Mothership in opdracht van de gemeente Rotterdam / Bureau Binnenstad en is te zien tot en met 12 augustus 2012.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels