nieuws

Deel A10 bij Amsterdamse Zuidas ondergronds

Geen categorie

Een deel van de A10 bij het Amsterdamse kantoorgebied de Zuidas komt onder de grond. Dat maakten de gemeente, het Rijk, de provincie Noord-Holland en de stadsregio Amsterdam donderdag bekend tijdens een persconferentie op de Zuidas.

Deel A10 bij Amsterdamse Zuidas ondergronds

Het gaat in totaal bijna 1,4 miljard euro kosten. Het ondergronds brengen van een deel van de A10 is een uitgeklede variant van het oorspronkelijke ‘dokmodel’. Daarbij zou niet alleen de snelweg, maar ook het treinspoor ondergronds gaan. Erboven moesten kantoren en wegen komen. Met dit plan uit 2007 was 2,1 miljard euro gemoeid.

Voormalig topambtenaar en oud-ambassadeur in China Dirk Jan van den Berg bedacht eind 2009 dat het ondergronds brengen van alleen een deel van de A10 goedkoper en makkelijker te realiseren was. De toenmalige ministers Jacqueline Cramer (Ruimte), Camiel Eurlings (Verkeer) en lokale bestuurders schaarden zich begin 2010 achter deze variant.

De Tweede Kamer besloot in maart 2010 een besluit uit te stellen, omdat het kabinet was gevallen. Het nieuwe kabinet noemt de Zuidas in het regeerakkoord specifiek als een gebied dat ,,maximaal gefaciliteerd” moet worden omdat het belangrijk is voor de economie.

Het Rijk neemt het gros van de kosten van het megaproject voor zijn rekening: 979 miljoen euro. Amsterdam legt 201 miljoen euro op tafel, de stadsregio 130 miljoen en de provincie 75 miljoen.

Het plan houdt ook in dat de directe metroverbinding tussen Amsterdam Centraal Station, Amsterdam-Zuid en Amstelveen komt te vervallen. In plaats daarvan komt er een “hoogwaardige” tramverbinding tussen Amstelveen en het centrum van Amsterdam. Die stopt wel nog op Amsterdam-Zuid, zodat reizigers daar kunnen overstappen op de metro.

Amsterdam heeft niet zo’n goede ervaring met dit soort megaprojecten. Eerder liep de bouw van de Noord-Zuidlijn fiks uit de hand qua kosten en duur. De gemeente zegt dat zij de lessen die zij hierdoor heeft geleerd, zal gebruiken bij het beoordelen van de risico’s van het Zuidas-project.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels