nieuws

Onderwijs: nieuwe impulsen voor scholenbouw

Geen categorie

In ons land bestaat een schreeuwend tekort aan goede schoolgebouwen voor het primaire en secundaire onderwijs. Echter in deze leefwerelden brengen leerlingen, leraren en scholen een belangrijk deel van hun leven door. Een goed leefklimaat kan de leerprestaties dan ook in positieve zin beïnvloeden. Het septembernummer van de Architect is voor een groot deel gewijd aan deze thematiek

Onderwijs: nieuwe impulsen voor scholenbouw

Met de scholenbouwwaaier krijgen opdrachtgevers hiervoor een concreet instrument in handen. Zoals voormalig Rijksbouwmeester Liesbeth van der Pol in het interview met Harm Tilman zegt, kan de overheid dit verder ondersteunen door geldstromen anders te laten lopen, een goede regie op installaties te eisen en een centraal contactpunt op te richten.

En architectuurhistoricus Dolf Broekhuizen laat zien dat opgave van de scholenbouw sterk is veranderd. In wijkgebouwen wordt de basisschool steeds vaker gecombineerd met andere functies. Meer dan voorheen worden scholen gerealiseerd in al bestaande scholen. Basisscholen zijn hierdoor stevig gehecht aan de specifieke lokale omstandigheden. Projecten die de revue passeren zijn onder andere:

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels