nieuws

OKRA en Maxwan winnen in Bazel

Geen categorie

OKRA heeft samen met Maxwan en Basler-Hofmann de competitie Gestaltungskonzept Innenstadt gewonnen. De prijsvraag is uitgeschreven om van Bazel een levendige en groene landschapsstad te maken.

OKRA en Maxwan winnen in Bazel

 

 

 

Het plan van OKRA en Maxwan gaat uit van een omvangrijk gebied in het stadscentrum tussen treinstation Bazel SBB en het treinstation Bahnhof in Kleinbazel aan de andere kant van de Rijn. Hierdoor versterkt het stadscentrum zich als kern voor de hele regio die zich ook over de Duitse en Franse grens uitstrekt. Er komt een nieuwe verbinding van de hedendaagse en een herinterpretatie van de historische structuren. De nieuwe laag maakt oude structuren zichtbaar en verbindt deze met belangrijke plekken in de stad.

Rijn

De Rijn wordt, met groene oevers, gebruikt als drager voor de openbare ruimte van de stad. Aan de flanken van de buitenbocht liggen mogelijkheden om de recreatieve structuur naar buiten toe te verbinden. Ten zuiden van de Rijn, wordt Bazel gedomineerd door een natuurlijke vallei en heuvelformaties en door de resten van historische muren. Aan de noordzijde van de stad volgt het vlakke landschap in bogen de Rijn. De openbare ruimte wordt aan deze elementen gekoppeld. Ze worden gebruikt als passieve vorm van ‘wayfinding’. In plaats van borden worden inrichtingselementen en materialen gebruikt, vermengd met geschiedenis en topografie.

Ringen

De groene verkeersring, de groene rivier en de groene ringen in Kleinbazel markeren het gebied waar de verschillende sferen van de stad expressief worden gemaakt. Verdeelpunt hierin is de ring die binnen en buiten van de stad organiseert, waar het parkeren aan is gekoppeld en die het groen van binnen en buiten het centrum met elkaar verbindt. De koppeling tussen de stations en het centrum worden verbeterd.

‘Flux’ en ‘relax’

Door de plannen worden een actieve stad gecreëerd. De openbare ruimte gaat hierin functioneren als een ‘city lounge’. Om van Bazel een echte verblijfsstad te maken wordt ingezet op ‘shared city’. Auto’s en voetgangers worden op de ring efficiënt van de stad afgeleid waardoor binnen de ring ruimte ontstaat voor openbaar vervoer, fietser en voetgangers. Hierbij is vooral de voetganger belangrijk. Zo wordt de openbare ruimte getransformeerd naar ‘flux’ en ‘relax’.

Shared City

In ‘Shared Space’ staat de voetganger en het langzaam verkeer in de stad centraal door het creëren van drukke en rustige plekken. Binnen Shared Space 2.0 wordt naast het karakter van de stad ook het karakter van de diverse gebruikersgroepen opgenomen. Voor divers gebruik is in het plan ‘natural seating’ opgeomen, ruimtes en objecten die gebruik mogelijk maken maar het niet opleggen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels