nieuws

Pop up-stores: een tijdelijk fenomeen

Geen categorie

Een geknipt concept voor de high speed-maatschappij is de pop up-store. Deze tijdelijke winkels duiken op onverwachte locaties plotseling op en zijn dan weer verdwenen. Pop up of guerilla stores kenmerken zich door hun exclusieve karakter en trekken met een uitgesproken en extreem ontwerp behalve veel media-aandacht ook de hippe consumenten, die altijd op zoek zijn naar nieuwigheden.

Pop up-stores: een tijdelijk fenomeen

 

Het fenomeen van de pop up of guerilla store is afkomstig uit Londen en New York en biedt ruimte voor creativiteit en duurzame ideeën. Onze redactie verzamelde enkele actuele voorbeelden.

Een pop up-store van Aesop, een Australisch cosmeticamerk, bevond zich in december 2010 in de orangerie van de winkel merci in Parijs. Architect Rodney Eggleston van March Studio maakte met de typische Aesop-verpakkingsdozen een opvallende sculptuur. De dozen, die ongeordend in netten zijn samengebonden, ‘kruipen’ langs de muur en versterken het contrast met de symmetrisch gestapelde dozen op de vloer.

 
Aesop Store van March Studio

Kartonnen dozen populair

Diogo Aguiar, een van de studenten aan de Porto School of Architecture, maakte een low budget-snelbouwproject met verschillende soorten Ikeadozen, die eerst op een houten structuur zijn geplaatst en vervolgens op de locatie zijn bevestigd aan een metalen frame. Het plaatsen van ledverlichting achter de dozen transformeert de bar van een wit abstract en gesloten volume overdag naar een verlichte dj-set ’s nachts.

Het ontwerp van Cnocspot voor een pop up-store in Knokke heeft als uitgangspunt de 3D-vouwtechniek van kartonnen dozen. Het op maat gemaakte interieur van karton biedt plaats aan de collectie koptelefoons van het merk WeSC en zal geleidelijk aan slinken, wanneer klanten een stukje van het ontwerp meenemen als verpakking van hun aankoop.

Bijzondere landschappen

De Arnsdorf’s Opticks Collection was gedurende drie dagen te koop in deze tijdelijke kledingzaak in Melbourne. Het interieur, doorkruist met stretchstoffen in zachte kleuren, is geïnspireerd op rotsachtige landschappen. De Arnsdorf temporary concept store is ontworpen door Edwards Moore.

Deze verzameling autoboxen doet dienst als showroom van een Aziatische autoassembleur in Brazilië. Architect Studio Guilherme Torres verwijst met dit duurzame project direct naar de invoer van auto’s. Het ontwerp is gemakkelijk op te bouwen, heeft een lage kostprijs en een hoge visuele impact.

Autobox van Studio Guilherme Torres

Ook de horeca bedient zich van het pop up-concept, zoals bijvoorbeeld restaurant The Cube. Architectuur, haute cuisine en elektronica zijn gecombineerd in een ontwerp op een bijzondere locatie. Opdrachtgever Electrolux realiseerde in samenwerking met het Italiaanse architectenbureau Park Associati een restaurant dat eenvoudig opgezet en afgebroken kan worden. Het rondreizende restaurant bestaat uit een aluminium bekleding met laseruitsnijdingen en is bestand tegen verschillende klimatologische omstandigheden. Zo kan op elke locatie toch een maximum aan comfort worden gecreëerd.

Het rondreizende restaurant bevindt zich tot en met 3 juli in Brussel, bovenop de triomfboog van het Jubelpark. Daarna reist The Cube by Electrolux verder naar Stockholm, Milaan, Moskou en Zürich, om gedurende vier tot twaalf weken te settelen op een andere prestigieuze locatie.

 The Cube by Electrolux door architectenbureau Park Associati

Tijdelijke initiatieven als pop up-stores kenmerken zich door een experimenteel concept. Kunstenaars en ontwerpers worden door opdrachtgevers uitgedaagd om met een minimum aan middelen een exclusief ontwerp te realiseren. Vaak wordt gebruik gemaakt van leegstaande panden om specifieke collecties te promoten in unieke interieurs.
Laura van der Linden

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels