nieuws

Tweede deel van de ‘High Line’ in New York geopend

Geen categorie

Gisteren is het tweede deel geopend van de herinrichting van de High Line: een openbaar gebied op de overblijfselen van een voormalig opgetild treinspoor. Het park heeft een lengte van twee en een halve kilometer. Het ontwerp van James Corner Field Operations in samenwerking met Diller Scofidio + Renfro en de Nederlandse landschapsarchitect Piet oudolf is nu een van de meest karakteristieke openbare ruimtes van Manhattan.

Tweede deel van de ‘High Line’ in New York geopend

Voor de inrichting van het langgerekte park koos Piet Oudolf voor planten die verlaten spoorviaducten overwoekeren en combineerde deze met planten afkomstig uit de Amerikaanse prairies. Op verschillende plekken zijn de oude rails nog zichtbaar, al zijn deze verhoogd teruggelegd om ruimte te creëren voor de nieuwe constructie en de drainage van het park. Loungebanken staan hier en daar op het spoor als achtergelaten goederenwagons. Deze elementen geven het park een vorm van natuurlijkheid. Ze accentueren het viaduct. Een pad van betonnen en houten elementen meandert over de brug. Door betonnen elementen omhoog te knikken zijn banken gecreëerd. Elders knikt het beton terug en worden de naden tussen de elementen wijder, zodat ruimte ontstaat voor beplanting of een waterpartij.

Fotograaf Iwan Baan

Behoud versus sloop

De High Line is in 1930 gebouwd om gevaarlijke goederentreinen te weren van de straten in het toentertijd industriële deel van Manhattan. In 1980 reden de laatste treinen over het spoor. Er wordt in de daaropvolgende jaren druk gelobbyd over het slopen van de sporen tot in 1999 een groep wordt opgericht die zich hardmaakt voor het behoud van het traject. In 2004 wordt het ontwerp van James Corner en Diller Scofidio + Renfro gekozen uit een prijsvraag met bijna 500 inzendingen.

Derde deel

Er zijn ook plannen voor de ontwikkeling van een derde deel van het traject. Vooralsnog is onzeker of dat doorgang zal vinden.

 

Meer over de oplevering van het eerste deel van de High Line vind je in de Architect 2009, nummer 11.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels