nieuws

China zet eigen ontwerp op de kaart

Geen categorie

Onder de naam China Design Market – Wó Yóu Travelogues presenteerden enkele jonge Chinese ontwerpers zich tijdens de Salone del Mobile in Milaan. De expositie is bedoeld om te laten zien wat de laatste stand van zaken is op het gebied van Chinees ontwerp en het internationale potentieel ervan. Een opvallend initiatief, gezien het wantrouwen dat in de Italiaans designwereld heerst tegen ‘het gele kopieergevaar’.

China zet eigen ontwerp op de kaart

 

De expositie is een initiatief van de Chinese editie van het Italiaanse designtijdschrift Abitare en het Beijing Industrial Design Center (BIDC), gesponsord door de Lenovo Group. China Design Market (CDM) bestaat al sinds 2008, toen de Chinese edities van Abitare en Casa da Abitare op de markt verschenen. De directeur van Abitare, Stefano Boeri, zocht een manier om een plek voor Chinees ontwerp te creëren op het internationale podium.

Ieder jaar tijdens de Salone del Mobile wordt er door CDM een evenement georganiseerd waarop ontwerpers, fabrikanten en andere belangrijke spelers in de wereld van architectuur en design discussiëren over de impact van China op hun werkterrein. Dit jaar stond China Design Market in het teken van de eerste Beijing International Design Week, die wordt gehouden in oktober dit jaar.

Stedelijk leven

Curator van de expositie Wó Yóu Travelogues is Beatrice Lanza. Zij koos projecten van jonge ontwerpers uit Beijing en Sjanghai, die zinspelen op nieuwe levensstijlen in de stad. Wóyóu is een Chinese uitdrukking die populair was aan het einde van de 19e eeuw, toen een nieuwe entertainment- en amusementscultuur het leven van gewone mensen in grote steden binnendrong. Zo konden nieuwe culturele en commerciële invloeden, en beelden, goederen en normen, het alledaagse stedelijke leven veranderen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels