nieuws

Een parkeergarage als hoogwaterkering

Geen categorie

Gebouwen, parkeergarages en wegen die naast hun ‘gewone’ stedelijke functies ook het achterland kunnen beschermen tegen rivieroverstromingen. Dat is volgens onderzoeker Bianca Stalenberg een interessant concept voor Nederlandse Rijnsteden. Stalenberg promoveert op woensdag 8 september op dit onderwerp aan de TU Delft.

Een parkeergarage als hoogwaterkering

Volgens Stalenberg kan de functie waterkeren slim worden gecombineerd met de andere stedelijke functies door aanpasbare waterkeringen te gebruiken, ook wel het AFD-concept genoemd (Adaptable Flood Defences). Zij denkt hierbij niet aan constructies met bewegende delen, maar aan gebouwen of dijken met een overgedimensioneerde fundatie, die uitgebreid of opgehoogd kunnen worden wanneer de waterstand dat noodzakelijk maakt. Een andere mogelijkheid is om de dijk of het waterkerende deel van het gebouw nu alvast te overdimensioneren. Doordat de waterkering ook een andere functie heeft, hoeven de standsbewoners dan niet jarenlang tegen een metershoge muur aan te kijken.

Superdijk

Stalenberg deed in Tokyo een casestudie met een superdijk: een dijk van honderden meters breed met een flauw binnenwaarts talud. Een dergelijke dijk is veel stabieler en beter bestand tegen faalmechanismen dan een reguliere dijk en het binnentalud kan worden gebruik voor stedelijke activiteiten.

 

  

Hafencity

Een voorbeeld van een ‘best practice’ is de Hamburgse wijk Hafencity, waar de woon-en kantoortorens aan het water tot op een niveau van negen meter boven het Duitse grondwaterpeil waterdicht zijn gemaakt. De ramen kunnen tegen een hoge waterdruk en zijn voorzien van stalen rolluiken om ze te beschermen tegen drijvend vuil. Op de onderste verdiepingen mag niet worden gewoond.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels