nieuws

Draagvlak voor Noord-Zuidlijn groeit

Geen categorie

Het draagvlak onder Amsterdammers voor het afbouwen van de Noord-Zuidlijn is gegroeid tot 65 procent. Vorig jaar was nog 60 procent van de Amsterdammers voorstander van het afbouwen van de nieuwe metrolijn. Dit blijkt uit zondag vrijgegeven cijfers van het bureau voor onderzoek en statistiek van de gemeente Amsterdam.

Draagvlak voor Noord-Zuidlijn groeit

 

 

Het aantal Amsterdammers dat pleit voor het definitief stoppen van de bouw is licht gedaald van 19 procent een jaar geleden naar 18,5 procent nu. Het was de achtste keer dat Amsterdammers naar hun mening over de Noord-Zuidlijn werd gevraagd.

Bereikbaarheid

Van de ondervraagde Amsterdammers is de helft (49 procent) voor de aanleg van de Noord-Zuidlijn in het algemeen, terwijl 32 procent tegen is en 19 procent geen mening heeft. Dat zijn vrijwel dezelfde verhoudingen als in september 2009 en november 2008. Volgens de meeste Amsterdammers zal de metrolijn bijdragen aan de bereikbaarheid en de economie van de stad, maar in mindere mate aan de aantrekkelijkheid van hun woonplaats. Bijna een kwart van de ondervraagden (23 procent) gelooft niet of nauwelijks dat de metrolijn bijdraagt aan een betere bereikbaarheid en 32 procent meent dat de metrolijn niet of nauwelijks zal bijdragen aan de economie.

Tweede tunnelbuis

De Noord-Zuidlijn is de toekomstige metroverbinding tussen het Buikslotermeerplein en de Zuidas met daartussen zes andere stations. Op dit moment wordt de tweede tunnelbuis gegraven tussen het Centraal Station en het in aanbouw zijnde metrostation Rokin. Daarna wordt vanaf het Europaplein bij de RAI noordwaarts geboord tot aan het Rokin. De nieuwe metro is volgens de meest recente planning klaar in 2017 en heeft dan ruim 3 miljard euro gekost.

Bron: Cobouw.nl

Reageer op dit artikel