nieuws

Doorkijkstation voor Roeselaere

Geen categorie

Het Eurostation Architectenteam en Edward Sorgeloose Architecture presenteerden vandaag hun plannen voor het nieuwe station van Roeselaere. De nieuwbouw moet het huidige stationsgebouw vervangen dat een breuklijn vormt tussen het stadscentrum en de wijk Krottegem.

Doorkijkstation voor Roeselaere

 

 

 

Het ontwerp voor de nieuwbouw heft die barrière op. Het nieuwe station loopt verder in het stationsplein, het spoorviaduct en opent zich naar toekomstige ontwikkelingen. Deze elementen zaten eveneens in het stedebouwkundige plan van Euro Immo Star voor de stationsomgeving van Roeselaere.

Om de doorgang onder het spoorwegviaduct te verbreden en het centrum- en de achterliggende wijken beter met elkaar te verbinden, schuift het stationsgebouw meer dan twintig meter op. De huidige metalen constructie die het stationsgebouw en de treinperrons overkapt blijft staan. Om die verbinding te realiseren stellen de architecten een combinatie van gesloten gevelvlakken en open glaspartijen voor. Deze vlakken vouwen op subtiele wijze rond het spoorwegviaduct en vormen zo het stationsgebouw. Om de losstaande overkapping te integreren in het ontwerp, bekleedt het team de rand van de overkapping met hetzelfde gevelmateriaal als de (weinige) muren van het stationsgebouw. Tot slot plaatsen de ontwerpers daar waar de overkapping niet langer kan rusten op het gebouw, sierlijke kolommen die de dakconstructie dragen. De overkapping gaat hierdoor een dialoog aan met het stationsplein en versterkt de hiërarchie van de openbare ruimte. Daarbij zijn de kolommen beeldbepalend voor het stationscomplex op het plein.

 Nieuwe stations van Roeselaere Het ontwerp van Eurostation en Edward Sorgeloose Architecture

In de dakconstructie komen brede openingen om het zonlicht tot op de perrons te laten schijnen. Het vele glas dat de hal omkleedt maakt de aan vier zijden toegankelijke hal licht en transparant.

Het ritme van de stad is weerspiegeld in de architectuur van het nieuwe stationsontwerp, de gevels, doorkijken en reflecties accentueren de identiteit van de plek. Daarbij openen het spel van gevels zich voor toekomstige ontwikkelingen in de stationsomgeving waardoor het stationsgebouw niet langer een eiland in de stad vormt maar in dialoog treedt met het hedendaagse en toekomstige gebruik van de ruimte.

 Nieuwe stations van Roeselaere 

De aansluiting van het stationsgebouw op het omringende plein wordt versterkt door het doorgetrokken groenplein aan de noordzijde van het stationsplein in en op het stationsgebouw. In een met glazen wanden ommuurde binnentuin komen bomen waarvan de kruinen reiken tot boven het dak waarop groen wordt aangeplant. Aan dit groendak grenzen de perrons. Hierdoor worden de spoorperrons stedelijke terrassen.

De integratie van stationsgebouw en –plein wordt ook versterkt door het materiaalgebruik voor de bestrating van het plein en de bevloering van het gebouw die hetzelfde zijn.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels