nieuws

Bouwtempo Almere ter discussie

Geen categorie

Luchtkasteel of kaartenhuis? Het plan om Almere met 60.000 extra huizen de vijfde stad van Nederland te maken, vertoont scheurtjes. Beslissingen over infrastructurele verbindingen werden al uitgesteld, en dit weekend begon Rijksbouwmeester Van der Pol zich publiekelijk met project Almere te bemoeien: vrij vertaald adviseert ze vooral in de binnenstad te bouwen en plannen voor nieuwe wijken in de ijskast te bewaren.

Bouwtempo Almere ter discussie

“Ik snap niet waar Liesbeth van der Pol het over heeft. Het vraagstuk is nu totaal niet aan de orde. We maken plannen voor verschillende gebieden. En over twee jaar beslissen we daar pas over. In die twee jaar kan de wereld behoorlijk veranderen”, reageert Adri Duivesteijn, wethouder van Almere.

Hij noemt het advies om vooral eerst in de binnenstad woningen te bouwen “romantisch”. “Ik ben er ook voor om zoveel mogelijk in de stad te ontwikkelen, maar dat mag niet ten koste gaan van het groen van Amsterdam en het karakter van Almere.” De wethouder is zeker niet van plan om te stoppen met het maken van plannen voor binnen- of buitendijkse bebouwing.

“Met die projecten moeten wij juist bewijzen waarom er een IJmeerlijn (verbinding in het water tussen Amsterdam en Almere) moet komen.” Het plan om 60.000 huizen te bouwen bij Almere is al zeker acht jaar oud en werd begin dit jaar nog eens bekrachtigd in een bestuurlijke overeenkomst. “Dat aantal staat ook niet ter discussie”, verzekert een woordvoerder van de Rijksbouwmeester.

Hij voegt er aan toe: “We hebben met Almere alleen een conflict over de fasering.” Wienke Bodeweges, voorzitter van de Neprom (vereniging van projectontwikkelaars) waarschuwt voor “of-ofdiscussies”. “Binnenstedelijk bouwen is belangrijk, maar daarbuiten ook. Anders hebben we straks een probleem als de vraag naar huizen weer is toegenomen.”

Maarten van Poelgeest, wethouder van Amsterdam, liet zich dit weekend ook kritisch uit over de geplande uitbreiding bij Almere. In de Volkskrant van afgelopen zaterdag stelde hij dat bouwen op een weiland helemaal niet zo goedkoop is als altijd wordt beweerd. Het weiland moet namelijk ook bereikbaar zijn. En in dit geval hangt aan die verbinding (IJmeerlijn) een prijskaartje van 4 miljard euro, waar “niemand voor heeft gespaard”. Duivesteijn voelt zich niet door zijn collegawethouder aangevallen.

Cobouw

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels