nieuws

Samen ontwerpen aan een nieuwe school

Geen categorie

Het team van Ector Hoogstad Architecten ontwerpt het nieuwe gebouw voor het Montessori College in Nijmegen. Daarbij hanteren zij een bijzondere werkwijze: de Charette. Twee weken lang gaat het team samen met leerlingen en docenten op zoek naar hun identiteit, want volgens Joost Ector moet voor een echt passend gebouw de ontwerper in de haarvaten van de organisatie durven te kruipen.

Samen ontwerpen aan een nieuwe school

De leerlingen van het Montessori College in Nijmegen zijn nu nog verspreid over drie locaties in de stad. In 2014 moet hieraan een einde zijn gekomen, de nieuwe school aan de Kwakkenbergweg zal dan onderdak bieden aan ruim 1300 leerlingen en 170 docenten. De oude bestaande gebouwen worden deels gesloopt om plaats te maken voor twee nieuwe, één voor de VMBO bovenbouw en één voor VMBO-T, HAVO en VWO. Het totale vloeroppervlak bedraagt 11.500 vierkante meter.

In het ontwerp zijn kleinschaligheid, intimiteit, gezondheid en duurzaamheid sleutelwoorden, daarnaast past Ector Hoogstad de principes van het Frisse Scholen-concept toe. Maar het meest bijzondere is toch wel de wijze waarop de leerlingen en docenten worden betrokken bij het ontwerp. De Charrette, een intensieve overleg- en ontwerpperiode is ontstaan aan de negentiende-eeuwse École des Beaux-Arts in Parijs en een paar jaar geleden door Ector Hoogstad in Nederland geïntroduceerd. De komende twee weken worden op het Montessori College een aantal workshops gehouden over karakter & identiteit, onderwijs-, sport- en bijzondere ruimtes en duurzaamheid. De zo opgedane kennis zal zich volgens de architect vertalen in de kwaliteit van het ontwerp.

Over negen maanden moet het definitieve ontwerp klaar zijn, waarna de bouw start in november 2011.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels