nieuws

Afkicken van luxe op IMM in Keulen

Geen categorie

De Internationale Möbel Messe in Keulen lijkt zich te hebben hersteld van de teleurstellende editie van vorig jaar. De beursorganisatie heeft naarstig gezocht naar nieuwe manieren om de bezoekers en de exposanten een eigentijdse en aantrekkelijke ervaring aan te bieden. Daartoe liet de IMM de Nederlander Dick Spierenburg het nieuwe beursconcept Pure Village ontwerpen en stonden veel ontwerpen in het teken van eenvoud en duurzaamheid.

Afkicken van luxe op IMM in Keulen

Einde in zicht

Als eerste grote meubelbeurs van het nieuwe jaar is de IMM de plek waar fabrikanten, inkopers en leveranciers het economische klimaat voor de komende maanden proberen te beoordelen. Ondanks dat de IMM dit jaar op dinsdag begon in plaats van maandag en daarmee veel winkeliers misliep, spraken de meeste exposanten van een drukke dag. Veel merken hadden grote en belangrijke klanten toch op maandag uitgenodigd naar hun presentaties te komen kijken.

 Tijdens de expositie Pure Highlights toonden verlichtingsmerken oude en nieuwe lampen gebroederlijk naast elkaar.

De beursorganisatie gaf diverse verklaringen uit over de stand van zaken. Volgens hen denkt de Duitse meubelindustrie dat de crisis eind 2010 over zal zijn. De Duitse meubelfabrikanten kampten in 2009 met een verkoopdaling van rond de 10 procent, waarmee de winsten uit de jaren 2004 tot en met 2008 grotendeels zijn verdampt. Toch is er nog 29,7 biljoen euro uitgegeven aan meubels en keukens door de Duitse consumenten. Dit zou kunnen worden verklaard door het feit dat mensen zich in slechte economische tijden meer richten op hun huis en op comfort.

Comfort en discipline

Ook de jaarlijkse Trendboard, die de IMM samenstelt om de inhoudelijke exposities te realiseren, signaleert dat ontwerpers en meubelmerken zich richten op producten die het huis omtoveren tot een Comfort Zone. Volgens designjournalist Marcus Fairs, voorzitter van de Trendboard, willen mensen ontwerpen die gezellig en geruststellend zijn, en reageren ontwerpers daarop door producten te maken met zachte vormen en traditionele patronen. Een andere trend voor 2010 zijn eenvoudige en duurzame producten, volgens Fairs een logische reactie op de “overdosis aan design en decoratie van de laatste jaren. Mensen willen afkicken van luxe.”

Moroso, het Italiaanse meubelmerk dat normaal gesproken niet vies is van extravagantie en buitenissigheden, beaamt dit. Volgens Patrizia Moroso hebben mensen genoeg van kunststof en daarom nam zij voor het eerst houten stoelen in productie. De stoelen zijn ontworpen door het Tsjechische ontwerpcollectief For Use en kreeg de naam YY.   

 DuPont toonde de mogelijkheden met het oppervlaktemateriaal Corian op haar stand in Pure Village.

Informeel en ontspannen

In hal 3.2 vonden bezoekers een nieuw beursconcept, genaamd Pure Village. De beursorganisatie wilde hiermee inspelen op de veranderende ontwikkelingen in de markt. Het idee achter Pure Village is het plaatsen van ontwerpen in hun context. Juist de wisselwerking tussen een nieuwe tafel, de verlichting en de aankleding van de ruimte waarin de tafel staat, biedt een goed beeld van hoe een ontwerp werkt in een interieur, aldus het persbericht van de IMM.

 Rendering van de nieuwe houten eetkamerstoel die For Use ontwierp voor Moroso, genaamd YY.

Dick Spierenburg, ontwerper van de permanente showroom Design Post in Keulen en Post CS, werd gevraagd de indeling voor deze beurshal te ontwerpen. Hij deelde de hal in rondom een centraal podium annex ontmoetingsplek, waar presentaties, lezingen en andere evenementen plaatsvinden. Grote merken en kleine bedrijven, ontwerpers en architecten maakten zich de kleine presentatieplekken eigen, waardoor een informele en ontspannen sfeer ontstond. In tegenstelling tot de grote standaard beursstands in de andere hallen, werd hier de interactie tussen meubel-, bad-, keuken- en verlichtingsmerken gestimuleerd.

 De bank Free Flow, ontworpen voor Moroso door Gordon Guillamier, werd voor het eerst getoond op de IMM.

Reageer op dit artikel