nieuws

Pictogrammen Arntz op servies Ontwerpwerk

Geen categorie

Het nieuwste initiatief van Ed Annink van Ontwerpwerk om het werk van graficus Gerd Arntz bij een breed publiek bekend te maken, is het servies ‘Ik wil die met dat eitje’. Dit 17-delig wit servies met zilverkleurige illustraties van Arntz, wordt op de markt gebracht door het Nederlandse merk Blitsdesign. Dit merk is van Kwantum, die met lage prijzen design voor iedereen bereikbaar wil maken en daarmee dus goed bij de doelstelling van Annink past.

In de jaren twintig van de vorige eeuw ontwikkelde de Duitse graficus Gerd Arntz (1900-1988) samen met de Oostenrijkse socioloog Otto Neurath (1882-1945) een internationale beeldtaal om statistische gegevens voor een groot publiek begrijpelijk te maken. Arntz tekende hiervoor in de loop der jaren meer dan 4000 pictogrammen. De originelen zijn in het bezit van het Gemeentemuseum Den Haag. Vorig jaar richtte Ed Annink de website www.gerdarntz.org op, waarmee hij het werk van Arntz voor iedereen zichtbaar heeft gemaakt. Hiervoor zijn de pictogrammen uit het Gemeentemuseum Den Haag gedigitaliseerd.

Op het servies kunnen de pictogrammen aanleiding geven tot een gesprek of een gedachte. Ze roepen elk een eigen verhaal op: zo zegt het klokje op de binnenkant van het espressobekertje iets over de tijd waarop we koffie drinken. De pictogrammen zorgen ook voor herkenbaarheid: elk bord is te combineren met een schaal met hetzelfde pictogram. Annink heeft het servies eenvoudig vormgegeven, zodat de pictogrammen van Arntz alle aandacht krijgen.

Het servies is ook verkrijgbaar bij het Graphic Design Museum in Breda.
www.kwantum.nl  

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels