nieuws

Huisvesting post en repro Stopera

Geen categorie

Interieurarchitect Moreen Oud van mc2 Conceptontwikkeling stond voor de ondankbare taak de medewerkers van de repro- en postkamer van de Stopera te overtuigen van de potentie van hun nieuwe huisvesting in het souterrain. De medewerkers hadden klachten en hadden daarover al brieven naar de OR gestuurd: de kelder zou een donker hol zijn en de klimaatbeheersing slecht.

repro stopera1.jpg    repro stopera2.jpg
De laatste klacht loste Oud als eerste op. Deafdelingen repro en postkamer werken samen op één afdeling. Er staan grote machines (dus veel warmteproductie) en in de postkamer wordt er met de hand post gesorteerd. Dit betekent dat bij de repro er gekoeld dient te worden en de postkamer juist verwarmd. 

repro stopera3.jpg    repro stopera4.jpg
Voor het nieuwe concept van de huisvesting plaatste de architect alle gemeenschappelijke facilitaire functies midden tussen de werkvloeren van de repro en postkamer. Deze zorgt als het ware voor een klimaatsluis. De facilitaire functies beslaan de balies, de werkplekken, de vergaderruimte en een extra ruimte voor de manager. Deze zijn herkenbaar aan hun knal-oranje vloerbedekking, omsloten door glaswanden gevat in aluminium profielen. 

repro stopera5.jpg    repro stopera7.jpg
Het gebrek aan daglicht is opgelost door het aanwezige daklicht optimaal te gebruiken, door de indeling van de ruimten. De glazen wanden van de facilitaire ruimten schieten omhoog tegen het daklicht, dat zorgt voor openheid. Verder is er gebruik gemaakt van heldere, frisse kleuren en uiteraard een goed doordacht verlichtingsplan. Het resultaat is een lichte en heldere ruimte.

repro stopera8.jpg    repro stopera 10.jpg
Het geluid van de machines in de repro wordt gedeeltelijk geabsorbeerd door de akoestische achterwand. Deze wand is gemaakt van een fijn geperforeerde akoestische plaat. Tevens zorgt deze wand als voorzetwand voor alle techniek die er achter zit. Op de akoestische wand zijn als herkenning de teksten ‘repro’ en ‘post’ groot geplaatst. Deze teksten keren terug op de balies in de ontvangstruimte.

repro stopera9.jpg
Door veel gesprekken met de medewerkers voeren en ze te betrekken in het hele proces, wist Oud-Cremers een goed resultaat te bereiken. De medewerkers zijn nu ontzettend enthousiast over hun nieuwe huisvesting.

www.mc2.nu

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels