nieuws

Plan – Nieuw station langs nieuw spoortraject

Geen categorie

Op 2 april is de eerste steen gelegd van het station Kampen Zuid, ontworpen door architect Tjerk van de Lune van studioSK. Het evenement vond plaatst precies 75 jaar na de sluiting van de spoorlijn Hattem-Kampen. Na oplevering, in december 2012, is het een van de nieuwe stations langs de Hanzelijn, het toekomstige spoortraject tussen Lelystad en Zwolle.

Dat de inzet van hightech materialen niet per se noodzakelijk is om een station voor de 21st eeuw te realiseren, bewijst Tjerk van de Lune van studioSK met zijn ontwerp voor station Kampen Zuid. Een traditioneel materiaal wordt gecombineerd met een moderne vormgeving, waardoor het een eigentijdse uitstraling krijgt. Het gebouw bestaat uit een kader van baksteen ingevuld met glas en beton. De ontsluiting vindt plaats aan de kant van de stad, hier opent het station zich naar de bewoonde wereld. Introverter is de gevel vanaf de Provinciale weg N50 – een bakstenen doos lijkt in het spoortalud geschoven. Naar de geplande nieuwbouwwijk ten noorden van het station manifesteert het zich als een metselwerk poort, een knipoog naar de beroemde Kamper poorten.

Het leggen van de eerste steen is een nieuwe stap in de realisatie van het spoortrajet tussen Lelystad en Zwolle, waaraan sinds 2008 druk wordt gewerkt. Het project wordt volgens het contractprincipe Design en Construct door Dura Vermeer in opdracht van ProRail gerealiseerd. Peter Drijver van Scala Architecten uit Den Haag schreef in opdracht van ProRail het masterplan, dat voor een groot deel op de traditionele spoorwegarchitectuur berust. 

www.movares.nl

visuals(C) Movares

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels