nieuws

Ontwerp P+R Utrecht naar KCAP en JHK

Geen categorie

KCAP uit Rotterdam en JHK uit Utrecht mogen hun ontwerp voor de nieuw aan te leggen stadspoort P+R Hooggelegen verder uitwerken. Beide bureaus kregen de opdracht van de gemeente na een Europese aanbestedingsprocedure. De architecten bedachten twee gebouwen die in samenhang maar ook afzonderlijk kunnen worden gerealiseerd.

Ontwerp P+R Utrecht naar KCAP en JHK

De Stadspoort P+R komt aan de oostzijde van rijksweg A2, direct ten noorden van het Marinus van Tyrusviaduct (het Taatseviaduct). De Park & Ride combineert parkeren, openbaar vervoer en retail en is daarbij geschikt voor duurzame shuttles.

Voorlopig ontwerp

KCAP en JHK maken nu eerst een voorlopig ontwerp voor Stadspoort P+R Hooggelegen. Dit voorlopig ontwerp is naar verwachting begin 2010 beschikbaar voor inspraak en besluitvorming.

Aanleg

Het gebouw wordt gefaseerd gerealiseerd. De gemeente Utrecht wil in 2011 de eerste fase opleveren met 1000 parkeerplaatsen. De tweede fase met nog eens 1.000 parkeerplaatsen is voorzien in de periode 2012-2015.

Hooggelegen Utrecht

Programma P+R

P+R Hooggelegen is onderdeel van het programma P+R, een deelprogramma van het programma Bereikbaarheid en Luchtkwaliteit. Het doel van het programma is om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren en de bereikbaarheid op peil te houden. Om dit te bereiken wil de gemeente Utrecht onder andere het aantal auto’s dat de stad in rijdt verminderen en het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren. Daarom investeert Utrecht in nieuwe Stadspoorten met P+R aan de rand van de stad en in aansluitend openbaar vervoer van hoge kwaliteit. De locatie voor P+R Hooggelegen is dan ook zo gekozen, dat gebruikers direct kunnen overstappen op de HOV-lijn tussen Leidsche Rijn en Utrecht Centraal.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels