nieuws

Visionaire architecten op filmfestival

Geen categorie

“Ik wil de dingen zo maken dat ze stimuleren tot bepaalde activiteiten.” Deze karakteristieke uitspraak van Herman Hertzberger, die hij doet in de documentaire Ik zag ruimte van Kees Hin, vat zijn denken goed samen. De documentaire is een van de films die afgelopen weekend op het Architectuurfilmfestival te Rotterdam (AFFR) in première ging.

Visionaire architecten op filmfestival

De documentaire van Hin over het leven van Hertzberger is in korte tijd tot stand gekomen. Doordat ze werd geweigerd op het IDFA, diende ze in krap zes weken te worden afgerond. Toch doet dit niets af aan de kracht van de film. Hin bouwde de spannende documentaire op aan de hand van de muziek van Haydn, Stravinsky en Ravel die hertzberger mooi vindt.

Als Hin zich afvraagt waarom de architect juist deze muziek laat horen, antwoordt Hertzberger dat hij de architectuur een lomp vak vindt. “Muziek staat dichter bij de mogelijkheden van de wereld.” De film legt hiermee vooral de esthetiek van Hertzberger bloot.

Het bracht Hertzberger zelf in het nagesprek met festivaldirecteur Jord den Hollander tot de vraag of deze film wel thuishoort op een architectuurfilmfestival.

Op het festival waren meer dan honderd films te zien, waaronder opvallend veel films over de architectuur van de westkust. In Infinite Space wordt bijvoorbeeld het werk van de legendarische architect John Lautner getoond. Anders dan in Ik zag ruimte ligt hier de nadruk op de vele schitterende villa’s die Lautner in de Hollywoord Hills van Los Angeles realiseerde.

Journeyman volgt de professionele carrière van architect Donald Wexler, die zonder al te veel ophef in Palm Springs een buitengewoon fascinerend oeuvre opbouwde.

Lokale architect

Dat de belangstelling voor dergelijke praktijken groot is, hangt ongetwijfeld samen met de huidige economische crisis. Het model van de sterarchitect is achterhaald en zowel Lautner als Wexler lijkt een nieuw model aan te bieden, dat van de lokale architect die vooral werkzaam is in de regio en zich richt op de opgaven die daar worden gesteld.

In films als Superuse en Snakebite worden eigentijdse architectuurpraktijken aan een groot publiek voorgesteld. Superuse is een korte documentaire over het werk van 2012 Architecten, die van in een regio aangetroffen materialen op verschillende schaalniveaus voorstellen doen voor de regeneratie van steden.

Snakebite is een film over Rural Studio. Deze ontwerpstudio is opgericht door de in 2001 overleden Samuel Mockbee. In de film wordt het doel van dit atelier omschreven als een onderwijsproject, “to make a better world”.

In de begeleidende catalogus schrijft Jord den Hollander dat het thema van het AFFR de groeiende kloof tussen droom en daad is. Omgekeerd lijken visies en dromen weer een hernieuwd belang in architectuur te krijgen. Ontwerpers willen de wereld weer verbeteren. Den Hollanders meesterlijke, korte film ‘Dr Duncan’s Tema’ smaakte in dit opzicht naar (veel) meer.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels