nieuws

Techniek – Luchtvaartmateriaal voor de bouw?

Geen categorie

Steeds vaker volgt de bouwwereld materiaalontwikkelingen die eerst in de vliegtuigindustrie zijn toegepast. De Technische Universiteit (TU) in Delft heeft nu een nieuw soort aluminium voor vliegtuigvleugels ontwikkeld, dat volgens de uitvinders een spectaculaire brandstofbesparing kan opleveren door de reductie van het gewicht van de vleugels. Ook wordt het vliegen veiliger, omdat het product nagenoeg ongevoelig is voor metaalmoeheid.
Een vleugel wordt 600 tot 800 kg lichter als hij wordt gemaakt van dit materiaal, genaamd CentrAl (Central Reinforced Aluminium).

Het bestaat uit een centrale laag van kunststof, die wordt gesandwiched  tussen twee lagen hoogwaardig aluminium. Deze constructie is sterker dan de zogenoemde vezelversterkte koolstof (CFRP). Lockheed en Boeing hebben al laten weten dat ze CentrAl gaan toepassen. De twee vliegtuigbouwers hebben een contract gesloten met het Nederlandse bedrijf GTM, dat het product op de markt brengt. 

“CentrAl is bij uitstek in staat om krachten die door het vliegen worden gegenereerd op te vangen”, zegt prof. Rinze Benedictus van de TU. In tegenstelling tot CFRP kunnen beschadigingen in een CentrAl-constructie gemakkelijk worden gerepareerd. “Het materiaal kan veel schade verdragen en toch sterk blijven.” Benedictus hoopt dat het CentrAl-concept ook in andere vliegtuigonderdelen kan worden toegepast. “Als we de kennis die we met dit project hebben verzameld verder uitwerken, verwacht ik dat we die ook kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld de romp.”
Vliegtuigconstructies kunnen volgens Benedictus hierdoor uiteindelijk 20 tot 30 procent lichter worden. “Dat betekent minder brandstofgebruik en dus minder milieubelasting.” Het CentrAl-project is gefinancierd door het Amerikaanse aluminium-concern Alcoa.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels