nieuws

Echte Rotterdammers laten een traan

Geen categorie

Na enig uitstel is het nu echt zover: het station Rotterdam Centraal van Syboldt van Ravesteijn heeft sinds gisteren zijn deuren gesloten en wordt gesloopt. Het Centraal Station was 50 jaar lang het symbool van vertrekken of thuiskomen voor vele Rotterdammers. Miljoenen reizigers passeerden dit Rotterdamse icoon. Nu er hard wordt gewerkt aan een nieuw station, krijgt dit gebouw nog één keer de aandacht. Dit gebeurt in de vorm van een ode aan het Centraal Station en de architect met een letterwisseling. De oude vertrouwde letters op het dak vormen dan tot de sloop de zin TRAAN LATEN.

Echte Rotterdammers laten een traan

Peter Hopman en Margien Reuvekamp van Bureau Lakenvelder ontwikkelden de ode TRAAN LATEN. De ode bestaat uit een wisseling van de neon letters ‘Centraal Station’ in TRAAN LATEN op het dak van het stationsgebouw. Eind september 2007 wordt er gestart met de sloop van het stationsgebouw Centraal Station Rotterdam van de architect Sybold van Ravesteyn, de letters blijven tot en met de sloop van het gebouw staan.

Mr. van Ravesteyn, de kleinzoon van de architect, onthult op woensdagavond 12 september de letters TRAAN LATEN. Arjen Slings van FirmView legt de letterwisseling vast via time-lapse fotografie. Slings bewerkt dit beeld tot een animatie, die op de avond van de onthulling te zien zal zijn in Kriterion, de bioscoopzaal van Engels. 

Nu het oude station is gesloten, is het naastgelegen tijdelijk station geopend. Dit station – dat het grootste tijdelijke station van Nederland is – gaat tot 2010 dienst doen. Het ligt ten westen van het huidige station. 

Treinreizigers hoeven hierdoor niet door een bouwput naar de perrons te lopen. Ze komen via het nieuwe, tijdelijke station bij hun trein. De winkels in het huidige station worden verplaatst en verspreid over vier nieuwe locaties. Ook de Spoorwegpolitie krijgt voor drie tot drieënhalf jaar een nieuw onderkomen. Het tijdelijke station kost twaalf miljoen euro. De Centrum- en Blijdorpzijde zijn voorzien van een nieuwe entree. Deze ligt enkele meters ten westen van het huidige station. De Provenierstunnel wordt de komende paar jaar de reizigerstunnel. Alleen voetgangers mogen gebruik maken van de tijdelijke reizigerstunnel. Ook via een nieuwe loopbrug over de sporen kunnen de reizigers zich van spoor 1 naar spoor 16 bewegen. 
De verbouwde Provenierstunnel wordt, als het definitieve station over vier jaar gereed is, weer gewoon eeen fiets- en voetgangerstunnel. 

In 2010 is de definitieve, een half miljard kostende openbaarvervoersterminal gereed. Reizigers kunnen in 2010 vanaf Rotterdam Centraal gebruik maken van (hogesnelheids)trein, metro, Randstadrail, bus en tram.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels