nieuws

Techniek – Vriestechniek

Geen categorie

Als onderdeel van de uitbreiding van RandstadRail, het openbaarvervoersysteem tussen Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer, wordt ook het ondergrondse metrostation Rotterdam CS uitgebreid. Daarvoor is het bouwterrein rond het nieuw te bouwen station geconstrueerd met diepwanden tot ongeveer 38 meter onder grondwaterniveau.

Techniek – Vriestechniek

Op de plaats van de bestaande metrotunnel kunnen echter geen diepwanden worden aangebracht, omdat de tunnel daarvoor een obstakel vormt. Bovendien bevinden zich vanwege omliggende gebouwen trekankers in de grond. Om de bouwput toch te sluiten en vrij te houden van grondwater, is met behulp van vriestechniek een constructie toegepast waarbij een ijswand de benodigde steun biedt.

Deze vriestechniek is ontwikkeld en geleverd door het bouwbedrijf Max Bögl. Grond is in bevroren toestand veel stabieler en voorkomt verplaatsing van het grondwater. In Rotterdam wordt met de inzet van deze vriestechniek onder de grond een verticale waterdichte ijswand gecreëerd van ongeveer 50 meter lengte, 2,5 meter dikte en 40 meter diepte.

Om de grond te bevriezen injecteert Max Bögl vloeibare stikstof van Air Products, waardoor de grond rond de bouwput tot -50º C bevriest. Vervolgens wordt deze ijswand in stand gehouden met behulp van een pekelinstallatie. De combinatie van stikstof- en pekeltechnologie garandeert de gemeente en de inwoners van Rotterdam een veilige en milieuvriendelijke omgeving.

De ondergrondse, waterdichte ijswand kan de druk van de omliggende grond en het grondwater weerstaan. De vriesinstallatie bestaat uit een gesloten circuit van pijpleidingen en heeft een capaciteit van 275KW, wat overeenkomt met zo’n 300 koelkasten in consumentenhuishoudens. Het injecteren van vloeibare stikstof duurt enkele weken. De vriesconstructie blijft in stand tot de vloeren en wanden van het underground station gebouwd zijn. Dat duurt ongeveer een jaar.

 

Reageer op dit artikel