nieuws

Portret van een charmante provocateur

Geen categorie

Een bijzonder moment: Carel Weeber die om woorden verlegen zit. Na de voorvertoning van de documentaire Dwars roept maker Remy Vlek het onderwerp van zijn studie naar voren. Weeber betreedt onder luid applaus joyeus het podium. Maar als Vlek hem vraagt wat hij ervan vindt, blijkt hij te geëmotioneerd om te kunnen antwoorden.

Portret van een charmante provocateur

In het uur daarvoor is Weeber geportretteerd als een charmante provocateur, die zorgvuldig zijn rol als dilettant speelt. Met bestudeerde nonchalance en de nodige zelfspot laveert de ex-architect tussen zijn opdrachtgevers en zijn criticasters. Zijn houding stelt hem in staat om als een rebels jongetje over te komen dat nooit echt diep wordt geraakt.

De Zwarte Madonna en De Peperklip figureren nadrukkelijk in de film. Beide gebouwen hebben tot verhitte discussies geleid. Te groot, stigmatiserend, onmenselijk. Weeber haalt er zijn schouders voor op en vertelt haast achteloos dat de beukmaat van de woningen ongeveer gelijk is aan de breedte van een zeecontainer.

De vrolijke toon van Weeber ten spijt, is er een zweem van melancholie in de documentaire gekropen. Dat heeft Dwars te danken aan de opzet: Weebers wandeling door en om zijn gebouwen levert het beeld op van iemand die afscheid neemt van de dingen om hem heen. In de laatste scène is Vlek het meest uitgesproken in zijn doel. Een geëmotioneerde Weeber zegt familie gedag op de kade. Achter hem ligt een vrachtschip klaar voor vertrek. “Vijftig jaar geleden kwam ik op een boot aan, nu ga ik er op een weg.” De laatste beelden zijn een knoestig schip, eenzaam op de open zee. Stapels containers omringen de (onzichtbare) architect. Alsof hij weggaat met inbegrip van zijn vernieuwende ideeën.

De documentaire ‘Dwars’ wordt zaterdag 6 mei vertoond, om 19:00 uur op Nederland 2.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels