nieuws

Nederland groots vertegenwoordigd op Milan Design Week

Geen categorie

Nog nooit was het aantal Nederlandse ontwerpers dat zich op de Milan Design Week presenteert zo groot. Tegen de honderd designers, van Marcel Wanders, Joep van Lieshout, Piet Boon, tot Hella Jongerius proberen tot en met zondag aansluiting te vinden met fabrikanten en inkopers.

Het Nederlands design staat al jaren hoog aangeschreven, vooral in Japan en Italië. Als er al een gezamenlijk beeld bestaat van ‘Dutch design’ dan is dat avantgardistisch. En zeker op dit moment in Milaan, zo blijkt uit een reactie van Hester Swaving van Premsela, Dutch Platform for design and fashion. “Er zijn hier Nederlandse ontwerpers die al op de komende trends vooruit lopen. Ze durven veel meer dan ontwerpers in andere landen en dan vooral in presentatie”, aldus Swaving. Zo laat Marcel Wanders zijn werk zien in een grote loods annex theatergebouw. Een deel van zijn ontwerpen heeft hij letterlijk opgeblazen, zoals een lamp die wel vijftig keer groter is dan het origineel. Andere spullen maakte hij juist weer kleiner, alsof het een leven in de poppenkast is. 

Kiki van Eijk en Joost Bleiswijk die al veel maakten voor galeries en en musea, maakte op de beurs een duo-presentatie in de vorm van een woonhuis met daarin een deel van hun werken: van tafekleed tot kast en van kandelaar tot lamp. Zij wonen dan ook tijdelijk in deze woning op de beursvloer. 

Premsela heeft in samenwerking met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen een evenement opgezet voor de internationale pers. Daar hebben zich 170 journalisten uit alle werelddelen voor aangemeld. ”Over belangstelling niet te klagen”, zegt Swaving. Het thema is free designdom. Er wordt gediscussieerd over de vrijheid van vormgeving in Nederland. “Zo’n onderwerp heeft veel te maken met de openheid van onze samenleving. Daarom is het, in tegenstelling tot andere landen, bij ons vrij normaal om als industrieel ontwerper samen te werken met vakgenoten uit andere disciplines.” 
Maar vrijheid of vrijheidsbeperking, de uitdaging voor de ontwerpers zit ‘m in het maken van een keuze: wil je in de culturele sector blijven ploeteren, dus vrij werken voor galeries en musea of toch de fabrikanten opzoeken en gaan ontwerpen voor de massa. Swaving: “Je kunt ook beide doen om zo het vrije werk te kunnen financieren.” 

Bron: ANP

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels