nieuws

Forse toename investeringen in Nederlandse hotels

Business

Internationale vastgoedadviseur Savills signaleert een forse toename van de investeringen in hotelvastgoed in Nederland. In totaal trokken beleggers 1,8 miljard euro uit, een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor.

Forse toename investeringen in Nederlandse hotels

Een van de oorzaken van de stijging van de investeringen is de toename van het toerisme. In 2017 boekten werden 28,5 miljoen hotelovernachtingen geboekt. De helft hiervan betrof buitenlandse gasten, onder wie het grootste deel uit andere Europese landen als Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk maar tevens een stijgend deel uit opkomende landen als China, India en Brazilië.

Terwijl Amsterdam veruit de populairste stad is, blijft Rotterdam nummer twee en is de groei in Utrecht en Maastricht het hoogst. Gepaard met het groeiend aantal overnachtingen gaat de groei in het aantal hotels. Een groot deel van de investeringen komt bovendien van buitenlandse investeerders. Duitse en Chinese spannen de kroon, zo toont het rapport aan.

beeld Savills

Ontwerpen voor hotels

Architect Robert Mulder volgt de ontwikkelingen in de hotelwereld op de voet. In een interview met de Architect vertelde hij onlangs: “Internationaal is sinds de jaren zestig en zeventig zowel het zakelijke verkeer als het toerisme sterk toegenomen. De hotelwereld reageerde hierop met het vermeerderen van het aantal slaapplaatsen, niet lang daarna gevolgd door een differentiatie in het soort aanbod. Binnen ketens zoals Marriott en InterContinental Hotels Group bestaan grote verschillen, van budget- tot zeer luxueuze hotels.”

Robert Mulder, beeld Dik Nicolai

Wisselende vrijheden

Ontwerpen voor de hotelsector hangt samen met wisselende vrijheden: “Je kunt in dit verband een verschil maken tussen een ‘hard brand’ waarbij de formule voor het project vastligt en een ‘soft brand’ waarbij de ontwerper meer vrijheid heeft, maar het kwaliteitsniveau vastligt. Hotelketens hebben interieurontwerpers in dienst, zij beoordelen de plannen”, vertelt Mulder. Het ontwerp moet bovendien samenkomen met het verhaal en de belevenis die de gastervaring compleet moeten maken.

 


Meer over hotels

Reageer op dit artikel