nieuws

Miljardeninjectie voor nieuw vliegveld Berlijn

Business

Het door vertragingen en kostenoverschrijdingen geplaagde nieuwe vliegveld van Berlijn kan worden afgebouwd. De Europese Commissie keurde woensdag een financiële injectie van 2,2 miljard euro goed.

Miljardeninjectie voor nieuw vliegveld Berlijn

Flughafen Berlin Brandenburg krijgt de helft van dat bedrag in de vorm van een lening van een consortium van zeven Duitse banken. Daarnaast geven de Duitse overheid en de deelstaten Berlijn en Brandenburg garanties voor een noodkrediet van nog eens 1,1 miljard euro. Het is de bedoeling dat het vliegveld de miljarden terugbetaalt wanneer het in gebruik is genomen.

Oplevering van de luchthaven, die de bestaande vliegvelden Tegel en Schönefeld moet vervangen, staat nu gepland voor eind 2017.

Kritiek

Sinds het begin van de bouw van Flughafen Berlin Brandenburg in 2006 wordt het project geplaagd door vertragingen en kostenoverschrijdingen. Het vliegveld had in 2012 de deuren moeten openen. De oorspronkelijke kosten werden geraamd op ruim 3 miljard euro. Met de nieuwe leningen gaat de teller richting de 9 miljard.

Eind juni van dit jaar werd een onderzoeksrapport gepresenteerd waarin harde kritiek te lezen was op de gang van zaken. Zo was er veel te weinig controle op de bouw en ontbrak enige realiteitszin bij de bouwende partijen. Waarschuwingen werden in de wind geslagen. Ondertussen lopen er meer dan tien gerechtelijke onderzoeken naar fraude en nalatigheid.

Imtech

Het faillissement van Imtech zorgde voor de laatste vertragingen. Imtech was onder andere verantwoordelijk voor de aanleg van een blusinstallatie. Een deel van de nu goedgekeurde leningen is bedoeld om problemen met die blussystemen op te lossen. Een ander deel gaat naar geluidsisolatie bij omwonenden van de luchthaven.

Ook wordt het vliegveld groter dan gepland. Eerdere schattingen over het aantal vluchten en passagiers blijken te conservatief.

De miljardenleningen vallen volgens de Europese Commissie niet onder staatssteun omdat ze op basis van marktvoorwaarden worden verstrekt. Afbouwen van het vliegveld biedt de meeste kans op terugbetalen. Zonder de leningen zou dat niet lukken.

Bron: Cobouw.nl/Armand Landman

Reageer op dit artikel