blog

Blog – VR is de toekomst

Business

Door Merel Pit – Virtual Reality gaat een enorme impact hebben op de architectuur, althans volgens Tim van der Grinten: “in VR kun je driedimensionaal schetsen en notities maken, terwijl je in die wereld staat.” In deze editie van de Architect Business voelt Sereh Mandias hem aan de tand over de mogelijkheden en bespreken we één van zijn projecten, Space-S in Eindhoven.

Blog – VR is de toekomst

 

Van der Grinten vindt dat architecten iedere mogelijkheid moeten aangrijpen om op een gelijkwaardig niveau met klanten te praten. En daarom moeten ze zich ook bezig houden met VR, “want anders gaan andere partijen het doen en maak je jezelf als architect overbodig.”

Voor de oplevering door je nieuwe woning lopen
Voor Inbo heeft hij met zijn bedrijf Enversed woningproject Space-S in Eindhoven in VR gebouwd. Zo hoeven toekomstige bewoners niet te wachten tot de oplevering om beslissingen over hun woning te nemen. Ideaal lijkt me. Geen onverwachte verrassingen meer achteraf.

Opinie Merel Pit - Digizine_VR

Business development doe je zo
Het aantal business developers bij architectenbureaus neemt een grote vlucht. Steeds vaker zie ik vacatures voorbij komen. Maar wat doen ze eigenlijk? In deze editie ga ik op zoek naar antwoorden. In een driegesprek onderzoeken business developers Hanneke Hollander (Mecanoo), Jan Knikker (MVRDV) en Sander Woertman (De Zwarte Hond) welke raakvlakken ze hebben en wat ze van elkaar kunnen leren.

Een business developer is geen goudmijn
Vervolgens vertelt business consultant Mariana Idiarte dat business development een langdurig proces is dat geld en tijd kost. Om te begrijpen hoe je bd in je bureau het best kunt organiseren, doet ze enkele waardevolle aanbevelingen. Ook benoemt ze enkele hardnekkige misverstanden. “Een business developer is geen goudmijn, maar een investering.”

Opinie Merel Pit digizine de Architect_maart_2017

Retailontwerp
Ten slotte vertellen Peter van Dijk (Dedato) en Jan Geysen (Puur interieurarchitecten) hoe zij voor hun opdrachtgever een retailopdracht aanpakken. “Om de concurrentieslag in retail te winnen moet je naar de doelgroep en hun voorkeuren luisteren”, aldus Van Dijk. Mieke de Bock geeft tien do’s en don’ts mocht je zelf een winkel inrichten.

Digimagazine_maart_2017_VR

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels