blog

Blog – Naam maken na je afstuderen

Business

Door Merel Pit –Wat doe je als je net bent afgestudeerd als architect? Een eigen bureau beginnen, dachten Alessandra Covini en Tomas Dirrix. Samen begonnen ze Studio Ossidiana. Sinds kort trekken ze internationaal de aandacht met hun project ‘Petrified Carpets’. Voor de eerste Architect Business van 2017 sprak Sereh Mandias met dit jonge bureau, o.a. over Petrified Carpets en hun samenwerking met Hurks.

Blog – Naam maken na je afstuderen
Covini en Dirrix

Investeren in één goed project
Covini en Dirrix (ja, inderdaad de zoon van architect Bert Dirrix) beginnen na anderhalf jaar door te krijgen hoe dat werkt, een eigen bureau runnen. Wat ze al snel door hadden was dat het slim is om te investeren in één goed project, zodat je bij verschillende partijen in beeld komt. Helemaal op eigen benen staan, lukt nog niet. Onderzoeksbeurzen en een parttime dienstverband bij diederendirrix zorgen voor genoeg inkomsten.

Stalk geen journalisten
Ik zocht voor deze editie allereerst uit hoe je als bureau de pers haalt. In ieder geval niet door persberichten na te bellen en journalisten te stalken, kun je lezen in de do’s en don’ts van Ingrid Wallisch en Martine Mourik. Dat kan ik alleen maar beamen J. Kirsten Hannema (architectuurcriticus voor o.a. de Volkskrant) is er kort en bondig over: “gewoon door een goed ontwerp te maken”.

Opinie Merel Pit - Naam maken na je afstuderen

Hannema en Linssen

Nieuwswaarde
Uiteindelijk is een journalist op zoek naar nieuws. Maar wat heeft binnen de architectuur nieuwswaarde? Samen met Meja Linssen (manager business development en communicatie) gaat Hannema in gesprek over waar de pers en architectuur PR elkaar vinden. De crux is het creëren van een win-winsituatie. Dat betekent dat je alleen een contact zoekt met de pers wanneer je iets bijzonders hebt gedaan. In een paar zinnen kunnen vertellen wat dat dan is, helpt ook mee.

Een gelikt verhaal is een must
Tenders zijn tijdrovend en kosten bakken met geld. Toch blijven architecten meedoen. De opdrachten zijn te mooi. Het laatste onderwerp waar ik voor deze editie in dook is dan ook: hoe win je een tender? Niet elke journalist waardeert een gelikt verhaal, maar voor het winnen van een tender is het een must. Ruben Esser (de Tenderboost) past het merkdenken vanuit de reclamewereld toe op tenders en boekt daarmee goede resultaten. Hij geeft tien tips!

Opinie Merel Pit Naam maken na je afstuderen

Tenderteam van Kraaijvanger

Kijkje in de keuken
Daarnaast geven drie architectenbureaus een kijkje in de keuken hoe zij het tenderproces organiseren. Zo heeft Kraaijvanger Architects een heus tenderteam opgericht dat zich alleen maar bezig houdt met tweede rondes. Jaakko van ’t Spijker is bijzonder kieskeurig in zijn selectie en werkt een week voor de deadline nachten door voor de beste inzending. Bij KAAN Architecten worden tweede rondes ingeboekt als lopend project, waardoor ze alle aandacht krijgen die ze verdienen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels