blog

Herontwikkeling van stationserfgoed bij NS Stations – Interview met Noor Scheltema

Business

Per trein kom ik aan in het kloppend hart van het Nederlandse spoornetwerk dat tevens het centrum van NS Stations is; Utrecht Centraal station. Er wordt momenteel hard gewerkt aan het nieuwe onderkomen dat in 2016 wordt opgeleverd. Onlangs is alweer een nieuw deel ervan opgeleverd. Ik baan mij een weg tussen mijn medereizigers, op zoek naar de Katreinetoren. Middenin het station bevindt zich de ingang. Hier heb ik afgesproken met TU Delft alumnus en stedebouwkundige Noor Scheltema voor een kop koffie. Zij is projectmanager voor de herontwikkeling van stationserfgoed.

Herontwikkeling van stationserfgoed bij NS Stations – Interview met Noor Scheltema

Wat doe je voor werk bij NS stations?

Ik werk op de afdeling Vastgoed en Ontwikkeling van NS Stations aan de herontwikkeling van stationserfgoed. De afgelopen 176 jaar is een unieke verzameling stationsgebouwen ontstaan. Als mede-eigenaar hiervan voelt NS Stations zich maatschappelijk verantwoordelijk. Daarom werken we samen met ProRail en Bureau Spoorbouwmeester aan het behoud en herstel hiervan en pakken we samen met lokale en regionale partners de leegstaande monumentale stationsgebouwen aan.

Door herontwikkeling, herstel en het oppoetsen van de unieke kwaliteiten, zorgen we ervoor dat deze stations aansprekende plekken blijven voor onze reizigers en ondernemers. Voor mijn werk ontwikkel ik plannen voor de stations en stationsomgevingen. Hiervoor ga ik vaak op stationsbezoek en overleg ik veel met gemeenten, ondernemers, architecten en aannemers.

 Blog NS Stations - Jet van der Hee - Noor Scheltema

Hoe ben je hier terechtgekomen?

Al tijdens mijn afstuderen werkte ik bij NS Stations. Ik wilde bij een bedrijf afstuderen. Vanuit de faculteit Bouwkunde begreep ik dat afstuderen bij een bedrijf destijds niet de normale gang van zaken was. Gelukkig had ik steengoede afstudeerbegeleiders op de TU Delft en bij NS Stations die zich hebben ingezet om dit toch mogelijk te maken.

Na mijn afstuderen ben ik aangenomen voor het NS Stations Professional Programma. Tijdens dit tweejarige traineeship kregen wij naast een uitdagende baan een goedgevuld traineeship met vrijwel elke maand trainingen en coachsessies waarin we op proces, inhoud en persoonlijk vlak intensief werden begeleid. Dit traineeship was toen nog helemaal nieuw waardoor ik zelf mee mocht denken over het programma. Het traineeship was voor mij een onwijs waardevolle periode.

 Blog NS Stations Jet van der Hee - Noor Scheltema

Tijdens mijn traineeship heb ik aan verschillende projecten gewerkt: Zoals een nieuwe visie voor duurzame verlichting op stations. Licht is de goedkoopste manier van verbouwen. Met verlichting kan je materiaal anders laten uitkomen en een ruimte groter of kleiner doen lijken dan het in werkelijkheid is. Licht heeft bovendien grote invloed op de beleving van architectuur en de openbare ruimte, dus ook op de stations. Licht willen we daarom inzetten om de beleving van de reiziger op het station te verbeteren, maar ook om de wayfinding en doorstroming te bevorderen.

 Blog NS Stations Jet van der Hee - Noor Scheltema

Een ander project waar ik aan heb gewerkt is een nieuw fietsparkeerconcept waarbij de reiziger zijn fiets telkens de eerste dag gratis en bewaakte kan stallen. Dit concept wordt nu landelijk uitgerold. Daarnaast werk ik samen met  ProRail en Bureau Spoorbouwmeester aan het beleid voor het cultureel erfgoed van de spoorsector.

Dus je stedebouw achtergrond komt hier goed van pas?

In mijn huidige functie heb ik veel aan mijn bouwkundige achtergrond. Voor de herontwikkeling van het stationserfgoed moet je de mogelijkheden van stations en de stationsomgeving kunnen zien, zowel technisch, ruimtelijk, financieel als programmatisch. Als stedebouwkundige heb je de skills ontwikkeld om te acteren in deze multidisciplinaire wereld.

Op de TU Delft leer je bovendien te denken in verschillende schaal- en abstractieniveaus waardoor je gemakkelijk kunt schakelen tussen bijvoorbeeld strategieën, visies en bouwtekeningen. Dat maakt dat je in allerlei projecten en met verschillende disciplines uit de voeten kunt, mensen bij elkaar kunt brengen, concepten kan ontwikkelen en uitleggen.

 Blog NS Stations Jet van der Hee - Noor Scheltema

Stedebouwers zijn echt ‘multi-players’. Nu werk ik voor verschillende projecten bijvoorbeeld samen met ambtenaren van lokale en regionale overheden, architecten, bouwkostenramers, maar ook installatiedeskundigen. In mijn werk breng ik continu mensen van verschillende expertises bij elkaar om projecten van de grond te krijgen. Daar krijg ik energie van.

Moeten er dingen veranderd worden aan de studie?

Al vanaf het eerste jaar van mijn studie heb ik zelf het initiatief genomen om praktijkervaring op te doen naast mijn studie, aangezien dit helaas geen onderdeel is van het curriculum. Zo heb ik gewerkt bij de afdeling ruimtelijke ordening van een gemeente en heb ik een baantje gehad bij een aannemersbedrijf. Aan het eind van mijn bachelor heb ik een half jaar stage gelopen bij een ontwerpbureau en daarna heb ik een half jaar in het buitenland gestudeerd. Praktijkervaring opdoen is een goede manier om erachter te komen wat je wel en niet leuk vindt. En als student bovendien handig om nog wat bij te verdienen. Door mijn bacheloreindproject raakte ik gefascineerd door de ontwikkelingen in de stationsgebieden. Door de ervaringen die ik had opgedaan wist ik waar ik wilde afstuderen en ben ik in contact gekomen met NS Stations.

Blog NS Stations Jet van der Hee - Noor Scheltema 

Wat zou je studenten willen meegeven?

De studie Bouwkunde was een goede basis. Maar natuurlijk leer je pas echt hoe de wereld in elkaar zit als je gaat werken. Daarom adviseer ik: Ga naar buiten! Praktijkervaring opdoen is een must. Je moet kilometers maken. Door werkervaring op te doen groei je in je vak en leer je jezelf kennen. Het werkt in je voordeel, want door te kijken hoe het er bij bedrijven aan toe gaat, doe je praktijkervaring op en kom je erachter wat je leuk vindt. Dit helpt je om na je bachelor een keuze te kunnen maken voor je Masteropleiding.

Nog beter: studeer af bij een bedrijf. Dat laatste kan in je voordeel zijn bij het vinden van een baan. In de praktijk krijg je te maken met o.a. politieke, technische en financiële factoren in een speelveld van belanghebbenden waar je vanuit je ‘universiteitsbubbel’ geen realistische voorstelling van kunt maken. Kortom: Ga naar buiten, daar leer je echt.

Na het interview verlaat ik de Katreinetoren, met een fantastisch uitzicht over het station en de stad (Het schijnt dat je vanuit deze toren op zonnige dagen Amsterdam kunt zien liggen). Als ik in de toren wil inchecken voor de trein lukt me dat niet. ‘Uw saldo is te laag’ zegt het apparaat. Toch nog even het station oversteken om op te laden, maar nu met iets meer oog voor de verlichting op het nieuwe station.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels