blog

Lost mediaten bouwproblemen op?

Business

Als journalist/redacteur sta ik vaak aan de zijlijn en teken ik op wat anderen zeggen. Ik hoor architecten zeggen dat ze vanuit de gebruiker ontwerpen, ik hoor fabrikanten zeggen dat ze met het oog op de gebruiker ontwikkelen, maar ik spreek ook wel eens gebruikers die inderdaad denken: hoe hebben ze dat over het hoofd kunnen zien? Dat riep bij mij de vraag op: waardoor stranden bouwhuwelijken?

Lost mediaten bouwproblemen op?

De blog van Dirk Jan Postel is voor mij aanleiding om in de pen te klimmen. Dirk Jan zegt namelijk: “Vrijwel elk belangrijk project loopt over een glibberig pad van politieke instabiliteit, strijd met autoriteiten en belangengroepen, dreigende kostenoverschrijding en technische problemen. Je hebt elkaar hard nodig. De relatie opdrachtgever-architect zou er dan ook moeten zijn als een (tijdelijk) huwelijk, gebaseerd op wederzijds vertrouwen.” Helemaal mee eens. Maar hoe bereik je dat? Net als in een huwelijk nemen partijen in het bouwproces vaak pas stappen als het vertrouwen al geschaad is.

Met het idee dat daar misschien iets aan te doen is – en om mijn interviewvaardigheden te verbeteren – trok ik me een paar weekenden lang terug op een landgoed in Twente om tijdens een mediation-opleiding gebrainwashed te worden. Gespreksvaardigheden als interviewer had ik al, dus een kleine stap, dacht ik zo. Mispoes. Tijdens een van de eerste sessies mocht ik de uit de hand gelopen verbouwing van een botenhuis mediaten. Aan tafel zaten de aannemer, de architect en de eigenaar. En ja hoor…we waren nog geen vijf minuten onderweg of de emoties liepen al hoog op en ik ging direct de fout in. Ik dacht namelijk direct mee met de partijen. Alles wat gezegd werd, schreeuwde in mijn hoofd om een oplossing. Dus waarom niet kijken hoe je zo snel mogelijk tot elkaar kunt komen … eenvoudig toch?

Zo simpel ligt het niet, werd mij duidelijk gemaakt. Als we haar materialiseren, is de samenstelling van een oplossing wezenlijk anders dan de basis van vertrouwen. Het enige verband is dat ze elkaar nodig hebben. Vertrouwen is een bouwsteen, een oplossing is een lijmmiddel zonder fundament. Hoe die bouwsteen afbrokkelt laat Friedrich Glasl zien in zijn escalatieladder. Is tijdens een conflict eerst nog sprake van een defensieve houding, aan het eind van de glijdende schaal sta je met elkaar voor de rechter. Terwijl dit voorkomen kan worden door de ‘wat-vraag’ niet uit de weg te gaan: ‘Wat betekent dit?’ ‘Wat vind je er niet mooi aan?’ ‘Wat doet het met je?’ Alleen als je het over het ‘wat’ kunt hebben ontstaat vertrouwen.

Opvallend: de ‘waaromvraag’ kun je beter achterwege laten. Deze dwingt de ander namelijk een defensieve houding aan te nemen, waardoor je terug bij af bent. Dus stel die ‘wat-vraag’ ook als je het antwoord eigenlijk niet wilt horen. En geloof me, dan komt vanzelf de vraag ‘Hoe lossen we het op?’ op tafel.

Actie abonnement de Architect

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels